کد خبر : 12121
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
-

ادارات آموزش و پرورش کشور منطقه بندی می شود

ادارات آموزش و پرورش کشور منطقه بندی  می شود

طرح منطقه‌بندی به دنبال مدیریت هیات امنای مناطق آموزشی است معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ؛ معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره طرح منطقه‌بندی اداره‌های آموزش و پرورش کشور و تمرکز‌زدایی در این وزارتخانه گفت: «آموزش و پرورش یک ابر سیستم است و ابرسیستم‌ها نه به خودی خود می‌توانند عملکردی داشته

طرح منطقه‌بندی به دنبال مدیریت هیات امنای مناطق آموزشی است
معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی ؛
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش درباره طرح منطقه‌بندی اداره‌های آموزش و پرورش کشور و تمرکز‌زدایی در این وزارتخانه گفت: «آموزش و پرورش یک ابر سیستم است و ابرسیستم‌ها نه به خودی خود می‌توانند عملکردی داشته باشند و نه به صورت تصادفی امکان فعالیت دارند. آموزش و پرورش به یک دستورالعمل مدون برای اداره و مدیریت خود احتیاج دارد.»

به گزارش روابط عمومی معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار گفت: «ما با وزارتخانه‌ای رو به رو هستیم که دارای ۷۶۰ منطقه آموزشی است و ۱۰۵ هزار واحد آموزشی را مدیریت می‌کند، یک میلیون فرهنگی در آن مشغول به فعالیت هستند و ۱۴ میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار داده است. با این شرایط نمی‌توان آموزش و پرورش را با یک‌سری قوانین عام مدیریت کنیم. قوانینی که برای یک وزارت‌خانه با ۲۰ هزار نیرو تدوین می‌شود نیاز آموزش و پرورش با این گستردگی را نمی‌تواند تامین کند.»

اللهیار اصلی‌ترین واحد اجرایی در آموزش و پرورش را مدرسه دانست و گفت: « ما هر جایی جز مدرسه را برای اجرای سیاست‌های پرورشی و آموزشی هدفگذاری کنیم، راه را خطا رفته‌ایم و باید هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنیم.»

او افزود: «تلاش ما برای تدوین یک قانون مالی و اداری خاص برای وزارت آموزش و پرورش است تا بتوانیم بر اساس نیازهای آموزش و پرورش قانونی را طراحی و تنظیم کنیم که تمام مسائل اداری و مالی آموزش و پرورش را مدیریت کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروهی برای تدوین قوانین مالی اداری مختص به آموزش و پرورش خبر داد. او گفت: «مطالعات اولیه در زمینه قوانین آموزش و پرورش انجام شده است. هدف ما این است که لایحه‌ای تدوین شود که در درجه اول استلزامات مالی اداری آموزش و پرورش را پیش‌بینی کند و در درجه دوم با تاکید بر نقش محوری مدرسه باعث تمرکززدایی شود.»

او درباره جزییات طرح منطقه‌بندی گفت: «به دنبال این هستیم که با اجرای این طرح کشور را به ۲۵ یا ۳۰ منطقه آموزشی تقسیم کنیم که به صورت هیات امنایی اداره می‌شود. اختیاراتی به این مناطق داده می‌شود که آنها از طریق مدارس، اهداف آموزشی را اجرا کنند تا در نهایت بتوانیم یک نظام غیرمتمرکز و هماهنگ را در سیستم آموزش و پرورش کشور داشته باشیم. این کار بسیار حساس و پیچیده است و به یک‌باره امکان اجرای آن وجود ندارد اما نحوه تقسیم‌بندی مناطق کشور در تنظیم لایحه مربوط باید به سمتی برود که همه اختیارات به سطح مدرسه واگذار شود.»

اللهیار ترکمن هم‌چنین به سوال‌هایی که از طرف فرهنگیان به خبرگزاری پانا ارسال شده بود پاسخ داد و این بخش از پاسخ‌های او در روزهای آینده به تدریج منتشر خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.