افزایش ترکیبی حقوق کارمندان درسال۱۴۰۳

افزایش ترکیبی حقوق کارمندان درسال۱۴۰۳

🔴 تشریح افزایش ترکیبی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ / اگر حقوق ۱۰٪ + مبلغ ۱/۵ میلیون تومان ثابت افزایش یابد، شاغلین و بازنشسته های سالهای آتی چقدر متضرر می شوند؟؟؟ ✍ اسماعیل جعفری دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که حقوق شاغلین برای ۱۴۰۳ به میزان ۱۸درصد افزایش یابد‌، یعنی ضریب ریالی حقوق […]

🔴 تشریح افزایش ترکیبی حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ / اگر حقوق ۱۰٪ + مبلغ ۱/۵ میلیون تومان ثابت افزایش یابد، شاغلین و بازنشسته های سالهای آتی چقدر متضرر می شوند؟؟؟

✍ اسماعیل جعفری

دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داده بود که حقوق شاغلین برای ۱۴۰۳ به میزان ۱۸درصد افزایش یابد‌، یعنی ضریب ریالی حقوق ۱۸٪ زیاد شود تا کل بندهای امتیاز دار و بندهای وابسته در حکم کارگزینی افزایش یابد.

اما کمیسیون تلفیق مجلس میخواهد حقوق ۱۴۰۳ را بصورت ترکیبی ( ۱۰٪ + مبلغ ثابت ۱/۵ میلیون تومام) افزایش دهد و ادعا می کند حقوق بطور میانگین ۲۰درصد افزایش می دهد.

⭕️ ⭕️⭕️ در ادامه اثر و جزییات دو روش افزایش حقوق را بر روی یک حکم کارگزینی بررسی می‌کنیم:

۱⃣ ضریب ریالی حقوق سال ۱۴۰۳، به میزان ۲۰٪ افزایش یابد و به ۴۸۲۹ ریال برسد.

•در اینصورت کل مبلغ افزایش یافته برای تمام بندها در حکم بالا، ۳/۲۶۳/۰۰۰ تومان خواهد بود.
• به نحوی که بند رتبه بندی ۸۷۵/۰۰۰ تومان و بند فوق العاده ویژه ۳۸۹/۰۰۰ تومان افزایش می یابد.

۲⃣ ضریب ریالی حقوق سال ۱۴۰۳، به میزان ۱۰٪ + مبلغ ۱/۵ میلیون افزایش یابد.

•در اینصورت کل مبلغ افزایش یافته ۳/۱۳۱/۰۰۰ تومان خواهد بود.
•در این روش، بند رتبه بندی ۴۳۷/۰۰۰ و بند فوق العاده ویژه ۱۹۴/۰۰۰ افزایش می یابد.

◀️ نتیجه گیری:

۱. در افزایش حقوق با مبلغ ثابت این کارمند است که ضرر می‌کند و طبق سابقه سنوات گذشته در سالهای بعد هر بلایی ممکن است سر آن بیاید.

۲. تجربه بند ترمیم حقوق ۱۴۰۱ نشان داد که همه دستگاه ها به دنبال بهره مندی بیشتر کارکنان خود هستند به جز آموزش و پرورش

۳. در روش ۲⃣ که مجلس با دولت به توافق رسیده، در مجموع میزان افزایش ۱۳۰/۰۰۰ تومان نسبت به روش ۱⃣ کمتر خواهد بود.

۴. در روش مد نظر مجلس و دولت بندهای فوق العاده رتبه بندی و فوق العاده ویژه ۶۳۱/۰۰۰ تومان کمتر افزایش می یابد.

۵. در روش مجلس مبلغ ریالی بندهای حکم کارگزینی ( از جمله حقوق ثابت، فوق العاده های مستمر، رتبه بندی، ویژه، شغل، سختی کار ) که در حق التدریس، حقوق و پاداش بازنشستگی موثر هستند #نصف روش دیگر افزایش می یابد.

۶. شاید در مقایسه دو روش افزایش حقوق تفاوت فقط ۱۳۰هزار تومان باشد، اما تاثیر آن در زمان بازنشستگی و محاسبه حق التدریس است.
با ادامه روش مجلس و اینکه بندهای مشمول بازنشستگی افزایش کمی یابد، در سالهای آتی حقوق بازنشستگی نسبت به سالهای قبل از خود افزایش خاصی پیدا نکرده و این کارمند است که بعد از بازنشستگی متضرر می شود زیرا حقوق بازنشستگی کاهش می یابد.

فرض کنید صاحب حکم کارگزینی پایین متن، اسفند ۱۴۰۳ بازنشست شود. چون نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی میانگین دو سال آخر منتهی به بازنشستگی می باشد فقط بخاطر روش افزایش حقوق مد نظر مجلس و دولت نسبت به روش ( شماره ۱⃣ ) مبلغ ۱/۶۳۱/۰۰۰ تومان به ازای سال ۱۴۰۳ از حقوق بازنشستگی ایشان کمتر خواهد شد.

دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده بود که حقوق بازنشستگی میانگین #پنج_سال آخر باشد که در مجلس حذف شد، اما ظاهرا با تغییر روش افزایش حقوق در بودجه ۱۴۰۳ کاهش پاداش و حقوق بازنشستگی کلید خواهد خورد.

۷. با توجه به شرایط اقتصادی و تورم، بهتر است مجلس به فکر حقوق بگیران باشد و حقوق را متناسب با تورم افزایش دهد نه اینکه در مصوبات خود به فکر منافع دولت باشد و به ضرر کارمند عمل کند.

● این روش مجلس آنقدر به ضرر کارمند است که شخصا حاضرم ۱۸٪ ضریب ریالی حقوق برایم زیاد شود ولی ۲۰٪مجلس را نخواهم.

🔶 آقای حاجی بابایی مطمئنیم تعداد کمی از نمایندگان مجلس همانند شما با اعداد و ارقام حقوق و بودجه و پیامدهای این تصمیم آگاه هستند، پس انتظار از شما این است که مدافع منافع کارمندان و حقوق بگیران باشید، مضاف بر اینکه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ نیز هستید.

(بند ۵ و ۶ با دقت مطالعه شود)

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت