انتقاد وزیر به عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش : بودجه رتبه بندی باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد
انتقاد وزیر به عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیندهای شورای عالی آموزش و پرورش به نحوی تنظیم نشده است که این شورا را نسبت به مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش وادار به کنشگری فعال کند. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یوسف نوری در جلسه ۱۰۰۵ شورای […]

انتقاد وزیر به عملکرد شورای عالی آموزش و پرورش
وزیر آموزش و پرورش گفت: فرآیندهای شورای عالی آموزش و پرورش به نحوی تنظیم نشده است که این شورا را نسبت به مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش وادار به کنشگری فعال کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ یوسف نوری در جلسه ۱۰۰۵ شورای عالی آموزش و پرورش، با اشاره به تبیین مواضع وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم در مورد شورای عالی، نقش و جایگاه راهبردی و مورد انتظار از آن در اجرای اسناد تحولی را بیان و با تأکید بر ضرورت جبران فاصله موجود نسبت به این جایگاه، اظهار کرد: فرآیندهای شورای عالی به نحوی تنظیم نشده است که این شورا را نسبت به مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش وادار به کنشگری فعال نماید. از شورای عالی آموزش و پرورش انتظار می‌رود نسبت به مسائل اساسی نظام آموزش و پرورش به صورت فعال‌تر وارد عمل شود.

نوری در تشریح این مطالبه افزود: برای نمونه در مسائل اساسی آموزش و پرورش مانند نیروی انسانی و مناسبات مالی، ایفای نقشی توسط این شورا چه در مقام مسئله‌یابی و چه در مقام حل مسائل، مشهود نیست. لوایح رتبه‌بندی معلمان و بودجه ۱۴۰۱ که امروز در آستانه تبدیل شدن به قانون است، مهمترین ابزار در اختیار این وزارت برای ارتقای کیفی سرمایه انسانی است. نقش شورای عالی در پیشنهاد و به ثمر رسیدن این لوایح کجاست؟

وی با بیان این که وضعیت آشفته و نابسامان امروز ما در نیروی انسانی به لحاظ کمی و کیفی و بروز مشکلاتی مانند بی‌رغبتی نیروهای توانمند برای خدمت در مناطق محروم، معلول بی‌برنامگی در نظام تأمین و تربیت معلم است، اظهار کرد: شورای عالی چه نقشی را در حل این مسئله ایفا کرده است؟ شورای عالی برای مقابله با ورود برف‌انباری و بی‌حساب نیروی انسانی به وزارت آموزش و پرورش چه اقدامی انجام داده است و چرا برنامه جامع نیروی انسانی از سال ۱۳۸۳ تاکنون تدوین و تصویب نشده است؟

نایب‌رئیس شورای عالی آموزش و پرورش افزود: همین ضعف نه‌تنها در مورد سند تحول، بلکه در تحقق سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ابلاغی مقام معظم رهبری نیز مشهود است و تلاش داریم در دولت سیزدهم با بازخوانی تجربیات گذشته، نسبت به جبران این ضعف و افزایش نقش‌آفرینی فعال شورای عالی در مسئله‌یابی و حل مسائل نظام آموزش و پرورش اقدام کنیم. شورای عالی آموزش و پرورش باید راهبری تحقق تحول در نظام آموزش و پرورش را تا لایه‌های نهایی آن یعنی مدرسه و دانش‌آموز بر عهده داشته باشد و با أخذ بازخوردهای مداوم از میدان عمل، قوانین و سیاست‌های خود را مستمراً به‌روزرسانی کرده و ارتقا بخشد.

ترمیم سند تحول همزمان با اجرا

وزیر آموزش و پرورش در این جلسه که با دستور بررسی اقدامات دبیرخانه شورا در ترمیم سند تحول تشکیل شده بود، ادامه داد: در دستگاه عریض و طویل و پهن‌پیکر آموزش و پرورش، ترمیم سند باید همزمان با اجرای آن انجام شود. ما نباید در آسیب متداول سندنویسی گرفتار شده و اسنادی را به روی هم انباشته کنیم. برنامه‌ریزی برای ترمیم سند باید در کنار آسیب‌شناسی مسیر طی شده در اجرای آن و به‌روزرسانی اقدامات عملیاتی وزارت در اجرای سند انجام شود.

نوری ادامه داد: تلاش‌های صورت‌گرفته در تدوین و تصویب سند تحول بنیادین قابل تقدیر است. لیکن باید با استخراج دانش ضمنی ایجادشده و بهره‌گیری از صاحب‌نظران حوزه حکمرانی و مدیریت، به صورت واقع‌بینانه و عملیاتی اقدامات گذشته را آسیب‌شناسی کرده و در مسیر تعالی و ارتقای نظام تعلیم و تربیت گام برداریم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه در حال طراحی الگویی برای اجرای سند تحول با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف به خصوص ظرفیت‌های نخبگانی خارج از آموزش و پرورش است که به تدریج جوانب مختلف آن را برای اعتباربخشی و اخذ نظرات خبرگان اعلام خواهد نمود.

شایان ذکر است؛ در ابتدای این جلسه اعضای شورا با حمایت از آغاز فرایند آموزش حضوری، بر استمرار این سیاست و تسریع در اجرای آن تا برقراری کامل آموزش حضوری در کنار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأیید کردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد امتیاز: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت