باز خوردهای جلسه چهارم  دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

بازخورد کلی جلسات – شیوه های زیادی  برای ارتقای عزت نفس کودک وجود دارد. – اهداف را متناسب با توانایی های کودک انتخاب کنیم – بحث عزت نفس به دلیل اهمیت زیادش و موارد متعددی که مرتبط با این موضوع هست علاوه بر فیلم گذشته به خود راه های ارتقای عزت نفس در کودک [...]

بازخورد کلی جلسات

شیوه های زیادی  برای ارتقای عزت نفس کودک وجود دارد.

اهداف را متناسب با توانایی های کودک انتخاب کنیم

بحث عزت نفس به دلیل اهمیت زیادش و موارد متعددی که مرتبط با این موضوع هست علاوه بر فیلم گذشته به خود راه های ارتقای عزت نفس در کودک پرداخته شد ، شیوه هایی که در ارتباط با تنبیه مطرح می شود

هدف تشویق و تنبیه به معنای اعم  تغییر رفتار و اصلاح و بهبود آن است اگر ارتباط بین  سه عامل نیاز و انگیزه و رفتار را بررسی کنیم رفتار به عنوان لایه رویین است و منشاء رفتار نیاز است یعنی در کودک نیازی وجود دارد که آن نیاز دراو نیرویی ایجاد کرده که این نیرو او را به آن رفتار رسانده است.

روش مملو از پرگویی و دوباره گویی به صورت مستفیم جواب گو نمی باشد . (خودآگاه را تقویت می کنیم ) و پاسخ لجبازی می باشد و نتیجه بخش نخواهد بود .

کمتر از ۳% از رفتار ما جدید و نوآورانه است و بیش از ۹۷% از رفتار ما عادی و عادت گونه است . یعنی عمده رفتار ما توسط نا خود آگاه کنترل می شود .

تملق یعنی تعریف وتمجید کردن وبار منفی نداره اما نباید در مورد مسائلی باشد که واقعیت نداشته باشدکه در این صورت باعث چاپلوسی می شود باید حتما از ویژگی هایی تعریف کنیم که واقعیت داشته باشد

 

بازخورد فیلم اول

– اجازه دهید کودک خودش انتخاب و تصمیم بگیرد. منظور این است که در خیلی از مواردی که این امکان وجود دارد بزاریم انتخاب ها را خود کودک انجام بدهد و تصمیم گیری ها را خود کودک انجام بدهد

وقتی شما آن حمایت عاطفی لازم و ارتباط صمیمانه ودوستانه با کودک داشته باشید شخصیت کودک به شکل پویاتر و کامل تری شکل می گیرد و خودش طبیعتا روی عزت نفس و اعتماد به نفس کودک تاثیر مثبت دارد

اگر شما افراط در تشویق بخصوص تشویق های مادی داشته باشیم این باعث می شود کودک استقلال درونی را از دست بدهد و وابسته به عامل بیرونی بشود و طبیعتا علاوه بر ویژگی های نظیر خودستایی و خودبینی که در کودک ایجاد می کند باعث می شود کودک عرت نفس را از دست بدهد.

در ارتباط با امور مدرسه یا خانه به کودک مسئولیت بدهید . یعنی دادن مسئولیت و حس تعهد و پاسخگویی که در کودک به وجد می آید این خودش می تواند باعث بالا رفتن عزت نفس کودک شود

-طبیعتا وقتی کودک در ارتباط با آن اهداف موفقیت هایی کسب کرد و توانست در واقع به آن اهداف دست پیدا کند آن موفقیت ها دیده شود و آن موفقیت ها مورد قدردانی و مورد ستایش قرار گیرد و این دیدن توانمندی ها و موفقیت های دیگران هم به آن ها حس خوبی می دهد و هم بعدا در محیط خانه و مدرسه نهادینه می شود و طبیعتا نتیجه اش به خودمان بازخواهد گشت

 

 

بازخورد فیلم دوم

-پیشنهاد با دستور دادن متفاوت است . یعنی ما وقتی داریم تشریح می کنیم که رفتار مورد انتظار ما از شما کودک و شما دانش آموز این است طبیعتا باید این حالت پیشنهاد و حالت دوستانه و صمیمانه داشته باشد نه حالت دستوردهی و نه حالت تحکمی و استبدادی

تنبیه نباید در جمع و در حضور دیگران انجام شود . هدف ما تخریب شخصیت کودک نیست در مقابل هدفمان این است که عزت نفس آن را تقویت کنیم و توسعه بدهیم

تنبیه باید متناسب با سن و شرایط و نوع رفتار نامطلوب باشد

از کلمات نامناسب و تهدید آمیز و توهین آمیز استفاده نکنیم. یعنی حین تنبیه و حین آن مجازات ما از واژه ها و کلمات نامناسب استفاده نکنیم.

اگر نمی دانیم کدام کودک مقصر است باید همه را تنبیه کنیم یعنی اگر ما نمی دانیم کدام کودک مقصر است یا به هر حال آن تنبیه صورت نمی گیرد و یا باید همه را تنبیه کنیم

تنبیه باید در ارتباط با اشتباه فعلی کودک باشد نه اشتباهات گذشته . آن موارد مربوط به گذشته و اگر برخورد مناسب صورت گرفته است یا نه و تنبیه و مجازات متناسب و کارآمد برای آن انجام شده است یا نه ، آن را نباید ما الان بیاییم و مورد مواخذه قرار بدهیم

 

بازخورد فیلم سوم

تعریف نیاز :فاصله بین وضعیت موجود و مطلوب و اما تعریف دقیق تر آن “احساس کمبود و کاستی و نقصان که در وجود خود احساس می‌کنیم و برای رفع کردن آن نیاز ، اقدام به رفتاری می کنیم

-انگیزه درونی جوشش از درون ولی انگیزه بیرونی عوامل بیرونی و ایجاد نیرو در کودک است.

-پس اگر انگیزه درونی باشد نتیجه بهتر و مطلوبی را خواهیم داشت و اگر از تشویق و تنبیه بخواهیم استفاده کنیم بهتر است از مواردی استفاده کنیم که انگیزه درونی را تحت تاثیر قرار دهد مثل برقراری ارتباط عاطفی و محبت آمیز و همدلی با کودک است

اگر ما یک عامل انگیزشی (تشویق و تنبیه) را می‌خواهیم انجام دهیم باید آن نیازو انتظار کودک و آن عامل انگیزشی او را در نظر داشته باشیم که رضایت کامل را در فرد ایجاد کند تا این رفتار در آینده امکان تکرار و مداومت داشته باشد پس باید در نظر داشته باشیم که رفتار لایه رویین است و ایجاد انگیزه لایه زیرین و درونی است و باید نیازهاو انتظار کودک را بشناسیم برای همه از یک عامل تشویق و تنبیه استفاده نکنیم

بازخورد فیلم چهارم

روش های بهره گیری از ذهن ناخودآگاه : ذهن خود آگاه شامل : جهت دهی ، هدایت ، انتخاب ، تصمیم گیری ، برنامه ریزی می باشد . ذهن ناخودآگاه شامل : حرکت بی اراده در مسیر خودآگاه

خودآگاه از جنس ماده می باشد و بخش ناخودآگاه از جنس موج می باشد

بخش خود آگاه فعالیتهای ارادی ما را کنترل می کند .مثل توجه کردن به یک فرد . گوش دادن به یک فرد بخش نا خود آگاه فعالیتهای غیر ارادی ما را کنترل می کند

وقتی کودک از طریق چشم ، بینی ، گوش (سایر حواس) محرک ها را می بیند و می خواهد آن چیز را یاد بگیرد تویری ظاهر شده و به قسمت خودآگاه ما منتقل می شود و کم کم از ذهن نا خود آگاه خود نیز استفاده می کند و فکر می کند آیا تا به حال در مورد این تصویر چیزی خوانده ،شنیده ، دیده بعد پاسخ را از خود نشان می دهد و این پاسخ در حافظه تا خود آگاه کودک ماندگار می شود .

 

بازخورد فیلم پنجم

همدلی:خود را جای دیگران گذاشتن( به عنوان مثال وقتی کودکی رفتارناپسندی از وی سر زد این عصبانیت شما باعث ترشح کورتیزول در کودک می گردد که در قدرت حافظه ،تحلیل ،یادگیری،رفتار اجتماعی تحث تاثیرقرار می دهد.

مواضع نه بلکه موضوع: بجای تاکید بر موضوع بر مواضع تاکید کنیم باعث ایجاد مشکلات زنجیروار می شود پس بهتر است که بر موضوع تاکید کنیم

-:حساب اعتباری رفتار با رفتار پر می شود و قابل برداشت نیست .براساس نوع رفتار ما با کودک یک تصویر ذهنی در کودک ایجاد می شود که باعث بدست آوردن جایگاه خوبی نزد کودک می شود واگر رفتار ناشایسته و نا بجایی انجام بدیم باعث از دست دادن جایگاه می شود

 

 

5/5 ( 1 نظر )
آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

تبلیغات متنی

پشتیبانی سایت