تصویب قوانین آموزش و پرورش فقط برای استخدام
سند تحول بنیادین طی ۹ سال اخیر بر اساس سیاستهای کلی مورد بازنگری و ترمیم قرار نگرفته است همچنین تقویت و گسترش مدارس غیردولتی و بازنگری قوانین موجود در سند تحول مورد تأکید قرار گرفته است!سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سند بالادستی و سیاستگذاری کلان است اما به نظر میرسد در تمام سالهای پس از ابلاغ سند تحول، نه در مجلس و نه در دولت، پیگیریهای لازم برای تحقق آن یا چرایی عدم اجرای سند تحول بنیادین مورد توجه نبوده است و همچنان شاهدیم که نحوه و چگونگی اجرای آن محل بحث و مناقشه میان مجریان و قانونگذاران است.
البته همه مولفههای سند تحول به طور مستقیم قابل اجرا نیستند بلکه برخی از اهداف عملیاتی و راهکارهای اجرایی آن نیازمند قانونگذاری است به این نحو که برخی راهکارهای سند تحول بنیادین به صورت صریح یا ضمنی متضمن تصویب قانون جدید یا بازنگری و اصلاح قوانین موجود است.
مرکز پژوهشهای مجلس در این باره اعلام کرده است: در راستای تحقق این راهکارها باید دولت لایحه ارائه میداد یا اینکه مجلس طرح ارائه میداد بررسی قوانین یک دهه اخیر در حوزه آموزش و پرورش نشان میدهد که تقریباً از حدود ۱۷ قانون مصوب در این حوزه ۱۱ فقره قانون در خصوص استخدام حقالتدریسان، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مربیان پیشدبستانی در وزارت آموزش و پرورش است و هیچ کدام از این قوانین در خصوص قاعدهگذاری و ضوابطگذاری برای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش متناسب با اهداف سند تحول بنیادین نبوده است.
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی