کد خبر : 13527
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۹:۲۹
-

تعلیم‌وتربیت حاکمیتی است/امنیت پایدار نیازمند توجه به آموزش‌وپرورش

تعلیم‌وتربیت حاکمیتی است/امنیت پایدار نیازمند توجه به آموزش‌وپرورش

حجت الاسلام محیالدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش ” خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی برای کاستن از هزینه‌های مالی آموزش‌وپرورش برای دولت یکی از سیاست‌های جدی است اما اغلب کارشناسان با این روند مخالفند دلیل مخالفت شما هم با طرح خرید خدمات آموزشی چیست؟” اظهار

حجت الاسلام محیالدین بهرام محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در پاسخ به این پرسش ” خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی برای کاستن از هزینه‌های مالی آموزش‌وپرورش برای دولت یکی از سیاست‌های جدی است اما اغلب کارشناسان با این روند مخالفند دلیل مخالفت شما هم با طرح خرید خدمات آموزشی چیست؟” اظهار کرد: تعلیم و تربیت امر حاکمیتی است. قوام حکومت‌ها به امنیت پایدار، درون‌زا و متکی به مردم استوار است. لازمه امنیت پایدار تأمین سلامت و بهداشت، تغذیه، آموزش و پرورش و احساس امنیت ملی است.

وی افزود: حس امنیت با ارتقای شاخص‌های کیفی در آموزش و پرورش، معیشت و رفاه و مشارکت عمومی و مردم سالاری بدست می‌آید. تعلیم و تربیت همگرایی ملی، ارزشمندسازی آرمان‌ها و توانمندسازی منابع انسانی تأثیر مثبت و سازنده دارد و در ارتقای شاخص کیفیت زندگی نقش برجسته دارد.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت گفت:‌  حاکمیت باید برای صیانت از همبستگی ملی، تمامیت ارزی و آرمان‌ها و اعتقاد مردم خود، هزینه و سرمایه‌گذاری کند. سرمایه‌گذاری در تعلیم و تربیت به ویژه آموزش و پرورش و مخصوصا در دوره ابتدایی، عناصر ملتساز و نظامساز را قوام می‌بخشد و فرآیند ملت‌سازی، دولت سازی و نظام سازی را تسریع می‌بخشد.

محمدیان در پاسخ به این پرسش که “مگر هویت ایرانی و اسلامی فقط در آموزش‌وپرورش شکل می‌گیرد”، عنوان کرد: لایه‌های هویت تاریخی، دینی، ملی و انقلابی باید در آموزش و پرورش متناسب با مراحل رشد، احساس و علاقه و درک و دریافت کودکان و نوجوانان شکل بگیرد. البته بخشهای دیگر نیز در عرصه فرهنگ، سیاست و رسانه در راستای آموزش و پرورش باید کار را تکمیل کنند. تهیسازی هویت تاریخی و بی‌اعتنایی به گذشته یک ملت می‌تواند تهدیدی جدی برای علاقهءمندی‌های دینی، ملی و انقلابی باشد.

وی با اشاره به اینکه ارتجاع سیاسی با وارونه‌سازی هویت تاریخی و انقلابی و بی اعتنایی به آرمانهای دینی، ملی و خراشیدن چهرههای برجسته یک ملت ظهور می‌کند گفت: بنابراین دستگاه‌های تبلیغی، رسانه‌ای و حتی فیلم و سینما باید در روایت تاریخ ایران و اسلام و انقلاب دقت کنند و ذهنیت‌های دراماتیک یا علاقه‌های شادمانه خود را به هویت تاریخی ملت تحمیل نکنند.

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: همچنان که در کتاب درسی باید دقت و تحقیق کرد که ناروا وارد متون آموزشی نشود باید در فیلم نامه، سناریو و نمایشنامه نیز دقت کرد که خلاف واقع وارد نشود که تأثیر بصری در حافظه مخاطب بیشتر است. به اعتقاد بنده همه اینها باید مستند به نقشه مهندسی فرهنگی باشد.

محمدیان بیان کرد:‌ البته قرائت متنوع یا روایت متفاوت از یک واقعیت براساس جهان بینی و جایگاه اجتماعی افراد انجام می‌پذیرد و من معتقدم این برداشت‌ها می‌تواند بر غنیسازی فکری و فرهنگی بینجامد به شرطی که در اصل واقعیت دست به قلب و تحریف زده نشود.

وی در پاسخ به این پرسش که “آیا شما پرسشگری دانش‌آموزان و پاسخ به آنان را قبول دارید و آیا این فرصت با برنامه درسی امکان‌پذیر است؟” بیان کرد: پرسش دانش‌آموزان یا هر شخص دیگری که در مقام آموختن و جستجو از حقیقت است باید صادقانه و عالمانه پاسخ داده شود. شاید کتاب درسی و متون آموزش رسمی نتواند و یا مجال آن را نداشته باشد که به تمام جوانب بپردازد ولی باید برای معلم و دانش‌آموز فضایی را باز کرد تا بتوانند بدون نگرانی گفتگو کنند. البته در برنامه درسی ملی برای این مهم مراکز و منابع توسعه یادگیری پیش بینی شده است.

محمدیان بیان کرد: پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، ساعت گفتگو و کتابخانه‌ها باید بر این اساس تجهیز و آماده سازی شوند. حضور مربیان پرورشی و فرهنگی و دعوت از نخبگان دینی، فرهنگی و آموزشی در غنی سازی اوقات تربیتی یا اوقات فراغت حائز اهمیت است و در یک کلام باید آموزش‌ها در بستر فرهنگی منجر به تربیت نسلی شود.

انتهای پیام/

Source link

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

10 خبر داغ