دانش‌آموزان استثنایی به ۲۱۰ مدرسه جدید نیاز دارند

دانش‌آموزان استثنایی به ۲۱۰ مدرسه جدید نیاز دارند ئیس سازمان آموزش و پرورش استنثایی با اشاره به توسعه ۳۶ رشته مهارتی و فنی برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی گفت: به ۲۱۰ مدرسه علاوه بر مدارس موجود نیاز داریم. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تعداد دانش‌آموزان […]

دانش‌آموزان استثنایی به ۲۱۰ مدرسه جدید نیاز دارند
ئیس سازمان آموزش و پرورش استنثایی با اشاره به توسعه ۳۶ رشته مهارتی و فنی برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی گفت: به ۲۱۰ مدرسه علاوه بر مدارس موجود نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی، اظهار کرد: بیش از ۱۵۲ هزار نفر از دانش‌آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند که ۷۰ هزار نفر در قالب طرح تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و ۸۲ هزار نفر نیز در ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در هفت گروه آسیب دیده بینایی، شنوایی، ناتوانی و کم توانی ذهنی، اوتیسم، معلول جسمی و حرکتی، چند معلولیتی و سایر مشکلات درحال تحصیل هستند.

وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی از سال ۱۳۷۰ با مصوبه مجلس کار خود را آغاز کرد و تاکنون پوشش تحصیلی را ۱۸ برابر افزایش داده است و همچنان در تلاشیم گروه‌های هفتگانه تحت پوشش را افزایش دهیم به گونه‌ای که بیشتر دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار بگیرند.

حسینی درباره توزیع جغرافیایی مدارس استثنایی مطرح کرد: در تمام استان‌های کشور مدارس استثنایی فعال هستند و بیش از ۲۰ هزار مدرسه عادی در کنار مدارس استثنایی به عنوان مدارس پذیرا به دانش‌آموزان دارای نیاز ویژه خدمات ارائه می‌دهند و در کنار آن ۷۵۰ مرکز مشکلات یادگیری داریم که کار آنها بررسی دانش‌آموزان عادی و استثنایی است که دچار مشکل یادگیری در مسائلی همچون خواندن، نوشتن، تمرکز و عدم توجه هستند.

وی متذکر شد: حدود هزار نیرو در سراسر کشور علاوه بر ۲۲ هزار معلم مدارس استثنایی داریم که کارهای توانبخشی درون مدرسه‌ای را به دانش‌آموزان ارائه می دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره سرانه فضای آموزشی گفت: استاندارد لازم ۸٫۳ مترمربع است اما هم‌اکنون وضع موجود ۵٫۲ مترمربع فضا به ازای هر دانش‌آموز در مدارس عادی است. در مدارس استثنایی هزینه به لحاظ فضا، تخصص و زمان حداقل ۵ تا ۱۰ برابر دانش‌آموزان عادی است بنابراین سرانه فضای آموزشی در مدارس استثنایی هم اکنون ۱۰ متر است درحالی که باید ۲۸ متر باشد به همین دلیل آمایش سرزمین انجام دادیم و ۲۱۰ مدرسه علاوه بر مدارس موجود نیاز داریم که از اسفند سال گذشته این مدرسه‌سازی آغاز شده و در کمتر از هفت ماه ۱۰۰ مدرسه را با کمک خیرین کلنگ‌زنی کردیم.

وی درباره سه بسته تحولی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت اجرای سند تحول بنیادین است و براساس راهبردهای سند، سه بسته را برای امسال آماده کردیم که عنوان آن عبارت است از بسته مدرسه انطباقی، مداخلات به هنگام و توسعه مشارکت‌ها.

حسینی درباره مدرسه انطباقی بیان کرد: این مدرسه به دنبال جامعه عادلانه‌تر، در دسترس‌تر و بدون محدودیت برای دانش آموزان با نیازهای ویژه است بنابراین تلاش می‌کنیم مدارسی را ایجاد کنیم که در بُعد فضا، تجهیزات، معلمان، محتوا و اولیا برای تعلیم و تربیت استاندارد دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمک کند و برای تحقق این موضوع، امسال در هر استان دو مدرسه را ( یک مدرسه اوتیسم و یک مدرسه پذیرا) و در مجموع ۶۴ مدرسه در ابعاد مختلف الگوسازی می‌کنیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مداخلات به‌هنگام افزود: این موضوع در پاسخ به ۴ نیاز شکل گرفته است، نخست آیا همه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه شناسایی می‌شوند، دوم اگر شناسایی شوند تحت آموزش قرار می‌گیرند، سوم اگر تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند استاندارد هست یا خیر، چهارم اگر به شکل استاندارد تحت پوشش آموزش قرار می‌گیرند آیا مداخلات ما به هنگام و درم وقع خود انجام می‌شود یا خیر؟

وی ادامه داد: مداخلات ما برای دانش آموزان با نیازهای ویژه از بدو تولد است یعنی ممکن است از ابتدای تولد نارسایی داشته باشند که باید از همان ابتدا تحت پوشش قرار بگیرد. هم اکنون دو هزار دانش آموز داریم که زیر سه سال تحت پوشش هستند و خدمات توانبخشی و آموزشی دریافت می‌کنند.

حسینی مطرح کرد: بسته سوم نیز توسعه مشارکت‌هاست و به دنبال این هستیم تمام ارکانی که می‌توانند به کیفیت بخشی در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه کمک کنند، مشارکت داشته باشند.

وی درباره مناسب سازی کتاب‌های درسی، عنوان کرد: هزار کتاب را مناسب سازی کردیم مثلاً برای نابینایان کتاب درشت خط، صوتی و بریل باید ایجاد شود و برای ناشنوایان نیز ۱۲۰ کتاب مناسب‌سازی شده است. سال گذشته حدود هشت محتوا را برای والدین به منظور کمک به دانش‌موزان ایجاد کردیم و الان هزار و ۱۰۰ محتوا را در شبکه شاد مناسب سازی کردیم تا دانش‌آموزان استفاده کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره رشته‌هایی که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه می‌توانند در آن تحصیل کنند، گفت: دانش‌آموزان استثنایی مانند سایر دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف تحصیل می‌کنند اما برای برخی گروه‌ها مانند نابینایان رشته موسیقی، کامپیوتر، علوم انسانی و نقاشی ایجاد شد همچنین توسعه ۳۶ رشته‌ها فنی و مهارتی برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی مدنظر است.

0/5 ( 0 نظر )
آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

تبلیغات متنی

پشتیبانی سایت