کد خبر : 15648
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

زبان فارسی در مناطق دوزبانه در حال تهدید است- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم

زبان فارسی در مناطق دوزبانه در حال تهدید است- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم

[ad_1] به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم سید محمد بطحایی در همایش ملی برنامه ویژه مدرسه ” بوم” اظهار کرد: تشکر می‌کنم در این شرایط سخت کشور و وضعیت اقتصادی چراغ آموزش و پرورش روشن نگه داشته و با تدبیر خود کار را جلو می برید. وی افزود: مطالعات مختلفی را در این زمینه‌ها انجام

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم سید محمد بطحایی در همایش ملی برنامه ویژه مدرسه ” بوم” اظهار کرد: تشکر می‌کنم در این شرایط سخت کشور و وضعیت اقتصادی چراغ آموزش و پرورش روشن نگه داشته و با تدبیر خود کار را جلو می برید.

وی افزود: مطالعات مختلفی را در این زمینه‌ها انجام می‌دهیم اما جرات اجرای آن را نداریم و آنقدر تعلل می‌کنیم تا وزیر بعدی می‌آید و مجدد می‌خواهد مطالعات جدیدی را انجام دهد و این یعنی نقطه سر خط و متاسفانه این مدل مدیریتی نه فقط در آموزش و پرورش که در کل کشور وجود دارد.

بطحایی گفت: صاحب نظران حوزه‌های مدیریت سازمانی معتقدند که مهمترین آفت یک سازمان آن است که خودش را با نیازهای جدید هماهنگ نکند و مشخص‌ترین حدیث و نقل قولی که در این زمینه داریم آن است که “فرزند زمانه خویشتن باش.”

تغییر راه تنفس آموزش و پرورش است

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: تغییر شرط بقا برای یک سازمان و نظام است و آموزش و پرورش که به شدت در آینده کشور تاثیرگذار است اگر درک دقیقی از نیازها نداشته باشد و خود را مطابق با آن تغییر ندهد شک نکنید که محکوم به شکست است، اگر برای برنامه ویژه مدرسه این همه زمان و انرژی می‌گذاریم برای این است که راه تنفس آموزش و پرورش تغیرات است اگر می خواهیم برای آموزش و پرورش حساب باز کنند و تومان آن را خرج کنند باید متناسب با نیازهای امروز و آینده برنامه‌های خود را تغییر دهد اینکه مرغ یک پا دارد و برنامه‌های درسی ما از ۲۰ سال گذشته باید یکی باشد مطمئن باشیم که آموزش و پرورش مقبولیت و جایگاه اجتماعی خود را از دست می‌دهد و اگر امروز بچه‌ها را با طناب و به زور به مدرسه می‌بریم برای این است که آموزش و‌پرورش نتوانسته با نیازهای امروز و فردا خود را سازگار کند یا اگر این موارد در برنامه درسی پیش بینی شده است در حوزه اجرا آنچه را که قصد کرده‌ایم اجرا نمی‌شود.

چرا در آموزش و پرورش اتفاقی نمی‌افتد؟

وی بیان کرد: در آموزش و پرورش زحمت می‌کشیم، عمرمان را می‌گذاریم و آدم‌های جدید می‌روند و می‌آیند اما اتفاقی نمی‌افتاد شاید به این دلیل است که سرجای خود نیستیم و مسیر اشتباه است، از سازمان پژوهش تشکر می‌کنم که برنامه ویژه مدرسه را شروع کرد.

وزیر آموزش و‌پرورش با تاکید براینکه هر چه توان داریم باید برای سرمایه‌گذاری روی مدیران مدارس باشد، گفت: کلید عبور از مشکلات مدیر مدرسه است و باید توانمند، کاربلد و خلاق باشد و بداند از داشته‌ها چگونه استفاده کند از سوی دیگر اینکه روزها، ساعت‌ها و ماه‌ها درباره تحول صحبت کنیم اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه مطالعاتی که انجام شده را عملیاتی کنیم، چرخش‌های برنامه درسی ملی از جمله اینکه موضوع محوری باید به خلاقیت تبدیل شود باید اجرا شود و باید از نظام متمرکز به سمتی برویم که مشارکت تمام ارکان موثر در تعلیم و تربیت را داشته باشیم.

مدرسه‌محوری راه نجات آموزش‌وپرورش

بطحایی گفت: سال‌هاست که صحبت می‌کنیم جدا بودن برنامه‌های آموزشی و تربیتی صحیح نیست و یکپارچه شدن آن می‌تواند آغازی برای چرخش تحولی در برنامه درسی ملی باشد؛ باور کنیم مدرسه محوری راه نجات آموزش و پرورش است و نمی‌توانیم از بالا به پایین دستور دهیم تا مدارس اجرا کنند و در یک بررسی مشخص شد در یک سال روزانه ۵ بخشنامه به مدرسه رفته است و مدارس را به عنوان یک موجود کر، کور و گنگ می‌دانیم که باید دستش را بگیرم ، مدرسه را رها کنیم و بگذاریم روی پای خودش بایستد و با خلاقیت خودش برنامه‌ها را اجرا کند، از این به بعد بخشنامه‌ها فقط با امضای وزیر و مدیرکل به مدارس می‌‌رود ، می‌دانم برای مدیران سخت است چون قدرت خود را از دست می‌دهند اما راه نجات آموز‌ش‌وپرورش این است.

وی بیان کرد: مدیر مدرسه مثل خلبانی است که اگر اجازه ندهد حتی اگر رییس جمهور هم دستور بدهد نمی‌گذارد هواپیما پرواز کند و ما نباید به مدیران مدارس دستور بدهیم و هر زمان پشتیبانی خواست به او کمک کنیم هم‌اکنون اصلا نمی‌گذاریم مدیران مدارس کاری را انجام دهند و حالا که به آنها اختیار داده‌ایم از اینکه زمین بخورند، می‌ترسند و دائم می‌خواهند به ما متکی باشند.

وزیر آموزش و‌پرورش تاکید کرد: مدیر اگر نخواهد یا بخواهد و بلد نباشد بسیاری از برنامه ها زمین‌گیر می‌شود،سطحی نگری و انحراف طرح ویژه مدرسه باید مورد توجه باشد و نظارت هم بر آن انجام نمی‌شود و اینگونه خواهد شد که مثلاً فردی می‌گفت دو ساعت برنامه ویژه را به ساعت درس ریاضی اختصاص داده است.

تهدید زبان فارسی در مناطق دوزبانه

بطحایی بیان کرد: در مناطق دوزبانه در دوره ابتدایی آموزش زبان فارسی با تهدید جدی مواجه است البته برنامه ویژه مدرسه فرصتی برای آموزش زبان‌های قومی و محلی است تا بخشی از مطالبه و نیاز این جوامع برطرف شود و برنامه‌ای را داریم که اگر در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شود این کار را تقویت می‌کند اما زبان فارسی در مناطق دوزبانه در دوره ابتدایی با تهدید مواجه است و کودک کلاس چهارم دبستان نمی‌تواند فارسی صحبت کند و باید به این موضوع توجه کنیم.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

.