پربازدید امور اداری

سوالات اصلی با پاسخ اصول و فنون راهنمایی و مشاوره ۱۴۰۳ (آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی)

آزمون استخدامی مشاغل کیفیت بخشی (معلم پرورشی و ورزش) امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برگزار شد. «سوالات اصول و فنون راهنمایی و مشاوره ۱۴۰۳» این آزمون منتشر می‌شود.

اصول و فنون راهنمایی و مشاوره، مشتمل بر دروس «اصول و فنون راهنمایی و مشاوره و روان درمانگری اسلامی» و «روان‌شناسی رشد» است.

 

سوالات اصول و فنون راهنمایی و مشاوره ۱۴۰۳

۱۷۱- در روان‌درمانگری مکانیزم به شرایطی گفته می‌شود که بین ….. و ….. تعاملی برقرار می‌کند.

الف) فنون، رفتار مراجع و تلاش‌های مشاور
ب) شبکه مسائل مراجع، موقعیت و دانش مشاور
ج) آسیب‌های روانی، تکنیک‌ها و مشاور
د) اختلالات و آسیب‌ها، موقعیت و رفتار مشاور

۱۷۲- مکانیزم منحصر به فرد مشاوره با رویکرد دینی چیست؟

الف) فراروی
ب) هدفمندی
ج) معنادهی
د) ناایستایی

۱۷۳- کدامیک از موارد زیر جزو نیازهایی که پدرسون برای مشاور برمی‌شمارد، نیست؟

الف) نیاز به متفاوت بودن
ب) نیاز به کمک و مراقبت از دیگران
ج) نیاز به ابراز وجود و دیده شدن
د) نیاز به درک و حل مشکلات خود

۱۷۴- مهم‌ترین نقش مشاور در قسمت آمادگی‌های مربوط به خداشناسی چیست؟

الف) خود را در راستای کنش خدا و خود را از طرف باری تعالی وسیله‌ای برای شفای مراجع ببیند.
ب) با اخلاق الهی و معنوی پذیرای مراجع باشد.
ج) سوگیری فضیلت محور و رضامند داشته و باورمند نسبت به اثربخشی از طرف باری تعالی باشد.
د) پذیرش مراجع با رویکرد خداسو

۱۷۵- غافل بودن که از ویژگی‌های شناختی در منابع انسانی محسوب می‌شود با کدامیک از ویژگی‌های مشاور در علم روانشناسی همپوشانی دارد؟

الف) تفکر منطقی- تفکر همگرا
ب) تفکر منطقی- تفکر غیرخطی
ج) تفکر همگرا- تفکر خطی
د) تألیف اندیشه‌ای- تفکر خطی

۱۷۶- کدام یک از موارد ذیل جزو گام‌های خودشناسی مشاور نیست؟

الف) عامل بودن
ب) گشاده‌رویی برای تجربه
ج) مشارکت در باورها و احساسات
د) اشتراک گذاری

۱۷۷- اساتید به دانشجویان رشته مشاوره می‌گویند: در سابقه‌ی خود بررسی کنید. اگر فردی از آشنایان شما به موقعیتی رسید و شما از این بابت ناراحت شدید (حتی به مقدار کم) بدانید که برای مشاوره مناسب نیستید. چرا این افراد برای مشاوره مناسب نیستند؟

الف) فقدان مدیریت هیجانی
ب) فقدان شجاعت روبرو شدن با خود حقیقی
ج) فقدان ذوق همیاری
د) ضعف در خودپنداشت

۱۷۸- «این ویژگی نوعی نگرانی مثبت به درمانگر می‌دهد که همواره مراقب رفتار و کردار خود باشد تا اشتباهی در کارش صورت نگیرد. این ویژگی بیانگر پختگی مشاور است». این متن به کدام ویژگی مشاور و درمانگر اشاره دارد؟

الف) خشیت
ب) اصالت و سلامت
ج) خودارزیابی طولی
د) راست منشی

۱۷۹- کدامیک از موارد زیر مربوط به فرآیند ساختاردهی نیست؟

الف) بیان روش مشاوره و محدودیت‌های آن
ب) بیان مسئولیت‌های مشاور
ج) حفظ حریم خصوصی
د) امیدبخشی معقولانه

۱۸۰- ممکن است کار با یک مراجعی به هر دلیلی برای مشاور خوشایند نباشد، در اینجا بهتر است درمانگر ….

الف) با صداقت با این حال خود مواجه شود و وارد رابطه‌ای نشود که در آن احساس مناسبی ندارد.
ب) با شجاعت در خلوت خود به ناتوانی تخصصی خود اعتراف نموده و از همکاران باتجربه در آن حیطه‌ی تخصصی کمک بخواهد.
ج) با صداقت این موضوع را با مراجع در میان بگذارد و مبلغ دریافتی را به او برگرداند.
د) با احترام آن جلسه را به پایان رسانده، مبلغ دریافتی را به او برگرداند و زمان مناسبی را برای ادامه‌کار در نظر بگیرد.

۱۸۱- در سبک حل مسئله مذهبی منظور گامنت از سبک خودجهت یافته چیست؟

الف) در سبک خودجهت یافته فرد معتقد است که خودش مسئولیت حل مسائل خود را به عهده دارد.
ب) در سبک خودجهت یافته تصور فرد بر این است که بخشی از مسائل توسط خود و برخی توسط خداوند حل می‌شود.
ج) در سبک خودجهت یافته دین برای افراد درونی شده و فرد با انگیزه بالا برای حل مسائل اقدام می‌کند.
د) در سبک خودجهت یافته با انتخاب آزادانه دین به سراغ راهکارهای مذهبی می‌رود.

۱۸۲- ارزیابی روانی معنوی مراجع در کدام زمینه‌های اساسی، مشاور را یاری می‌دهد؟

الف) تشخیص مشکلات اساسی فرد با مذهب و معنویت- استفاده از آن برای فرمول‌بندی و طراحی برنامه درمان
ب) تشخیص خداپنداره فرد- ترسیم نیمرخ روانی معنوی مراجع جهت استفاده از آن در برنامه درمانی
ج) تعیین سطح خودانگیزشی دینی- تعیین سطح درونی بودن دین برای مراجع
د) ارزیابی هسته‌ای که بیانگر تأثیر مذهب بر سلامت روان است- ترسیم مسیر هویت‌یافتگی دینی

۱۸۳- کدام یک از موارد زیرجزو اصول فرمول‌بندی نیست؟

الف) اصل تناسب و توجه به وسع مراجع
ب) اصل کرامت‌بخشی
ج) اصل عافیت‌اندیشی
د) اصل مسئولیت‌پذیری و مشارکت‌جویی

۱۸۴- منظور از فرضیه هسته‌ای بالینی چیست؟

الف) ایده توضیح منحصر به فرد یا واحدی است که به ساختاردهی داده‌هایی که درباره مراجعه به دست آمده کمک می‌کند به نحوی که به درک تصمیم‌گیری و انتخاب درمانی بهتری منجر شود.
ب) کارآمدترین ایده‌ی منحصر به فردی است که با ساختارسازی در روند درمان مذهبی به مراجع کمک می‌کند با الگوی خود نظم جویی بر مشکلات چیره گردد.
ج) ساختار خداسو و عقلایی که برای درمان آسیب‌های روانی از طرف مشاوره پیشنهاد و با تصدیق مراجع به کارگرفته می‌شود.
د) ساختار خداسو و عقلایی که برای درمان آسیب‌های روانی با کمک مشاور، توسط مراجع کشف و ساخته می‌شود.

۱۸۵- مراحل مشاوره از نظر پترسون کدام است؟

الف) توجه، اکتشاف، درک، عمل- اختتام
ب) ارزیابی، تشخیص، ارزیابی ثانویه- درمان
ج) تجویز کنونی، تصویر با سناروی ترجیحی، استراتژی‌های عمل
د) ارزیابی و تشخیص سلامت عقلائی، اصلاح مشکلات ارتباطی- خودیابی- هدف گذاری- عمل

۱۸۶- رشد آدمی تحت تأثیر کدام نیروها صورت می‌گیرد؟

الف) تاریخ، سن، غیرهنجاری
ب) هورمونی، طولی، بهنجار
ج) تاریخی، فرهنگی، اجتماعی
د) متافیزیک، ژنتیک، روان بنه

۱۸۷- پژوهشگران در علوم اعصاب شناختی مربوط به رشد، چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

الف) رابطه‌ی بین تغییرات هورمونی و شکل‌گیری پردازش شناختی و هیجانی
ب) رابطه‌ی بین تغییرات در مغز و فعل و انفعالات ریزارگان‌ها
ج) رابطه‌ی بین تغییرات در مغز و شکل‌گیری پردازش‌شناختی و الگوهای رفتاری
د) رابطه‌ی بین تغییرات هورمونی و شکل‌گیری الگوهای رفتاری

۱۸۸- تیپ پدیداری هر فرد حاصل …… و ….. است.

الف) تیپ ارثی و محیط
ب) کروموزم‌ها و گامت‌ها
ج) کدژنتیکی و محیط
د) تیپ ارثی و کروموزم‌ها

۱۸۹- کدام قسمت از مغز مسئول بازداری تکانه‌ها، ادغم اطلاعات و راهبردهای حل مسئله است؟

الف) قطعه‌ی گیجگاهی
ب) قشر میان پیشانی
ج) قطعه‌ی اهپانه‌ای
د) قشر ادراکی

۱۹۰- در رابطه با شرطی‌سازی کلاسک کدام گزینه صحیح می‌باشد؟

الف) نوباوگان در این نوع شرطی سازی بر محیط خود عمل می‌کنند و کاهش یا حذف تقویت کننده و تنبیه را در پی دارد.
ب) نوباوگان را زمانی می‌توان به صورت کلاسیک شرطی کرد که تقویت‌کننده وجود داشته باشد.
ج) نوباوگان را زمانی می‌توان به صورت کلاسیک شرطی کرد که همایندگی محرک غیرشرطی و محرک شرطی ارزش بقا باشد.
د) نوباوگان در این نوع شرطی سازی بر محیط خود عمل نمی‌کنند و کاهش با حذف تقویت‌کننده و تنبیه را در پی دارد.

۱۹۱- کدام گزینه در رابطه با خواب نوزدان صحیح نیست؟

الف) نوزادان ۵۰ درصد زما خواب خود را در خواب REM سپری می‌کنند.
ب) نوزادان مانند کودکان و بزرگسالان بین خواب REM و NREM جابه‌جا می‌شوند.
ج) خواب NREM برای نوزادان باعث رشد دستگاه عصبی مرکزی می‌گردد.
د) خواب REM برای نوزادان باعث رشد دستگاه عصبی مرکزی می‌گردد.

کانال  رایگان سوالات با پاسخ تشریحی آموزش و پرورش کلیه رشته ها  (آرامش آ پ )  در ایتا

https://eitaa.com/joinchat/385482923Ce99de5c13c

کانال موسسه نوین استخدام  مربوط کلاس ها استخدام آموزش وپرورش در ایتا ( پرورشی +دبیری + آموزگاری )

https://eitaa.com/joinchat/1476395281C4de0f2a548

دسترسی به  آخرین اخبار امور اداری استخدام  آموزش و پرورش در لینک زیر

https://eitaa.com/joinchat/3429957632Cc0ba1e0f6a

کانال طلایی پرورشی نوین استخدام در لینک زیر

علت قطع شدن ایتا | مشکل قطعی ایتا امروز آبان ۱۴۰۲ | چرا ایتا وصل نمیشود

https://eitaa.com/joinchat/3124429506C3b477fc629

 

جزوه کتاب سوالات استخدام آموزش وپرورش
ثبت اصلی نوین استخدام آموزگاری 1404 در ایتا اینجا کلیک کنید
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

Adblock رو غیر فعال کنید

بخشی از درآمد سایت با تبلیغات تامین می شود لطفا با غیر فعال کردن ad blocker از ما حمایت کنید