« طرح رتبه‌بندی معلمان » از کسی بیگاری نمی‌کشد

« طرح رتبه‌بندی معلمان » از کسی بیگاری نمی‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداود ظهر امروز در تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان استان همدان اظهار کرد: ۶ کارگروه سند تحول بنیادین در استان تشکیل شده و خوشبختانه به خوبی اداره می‌شود. وی با بیان اینکه نقشه راه آموزش و پرورش سند بنیادین است گفت: تمام برنامه‌های […]

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، محمد پورداود ظهر امروز در تبیین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان استان همدان اظهار کرد: ۶ کارگروه سند تحول بنیادین در استان تشکیل شده و خوشبختانه به خوبی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه نقشه راه آموزش و پرورش سند بنیادین است گفت: تمام برنامه‌های کشور و استان بر اساس سند تحول بنیادین است و نسخه شفابخش آموزش و پرورش و راه برون‌رفت مشکلات با این سند میسر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه این سند به دنبال چیستی، چرایی و چگونگی تربیت است افزود: این سند ۶ ساحت دارد، یعنی به تربیت تمام‌ساحتی اعتقاد داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تربیت عبادی، اخلاقی و اعتقادی اولین ساحت این سند است گفت: ساحت اجتماعی و سیاسی، زیستی، زیبایی‌شناختی و هنری، اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناوری از دیگر بخش‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

پورداوود با تاکید به اینکه باید مبانی نظری سند تحول بنیادی را با دقت مورد بررسی قرار داد گفت: ۶ زیرنظام در این سند وجود دارد که می‌توان به راهبری و مدیریت تربیتی، برنامه‌درسی، تربیت معلم و تامین منابع انسانی، تامین و تخصص منابع مالی، تامین فضا، تجهیزات و فناوری و پژوهش و ارزش‌یابی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در این دوران وزیر تحول‌خواه آموزش و پرورش به دنبال اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است افزود: اگر به مفاهیم حیات طیبه برخورد می‌کنیم همان اهداف سند بنیادین در آن گنجانده شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه این سند مقدمه‌ای برای زندگی اخروی است و تمام ابعاد فردی و زندگی اجتماعی فرد را در برمی‌گیرد گفت: این سند حیات طیبه و زندگی مطلوب را برای فرد دنبال می‌کند که باید با عمق جان با مفاهیم آشنا شده و به جستجوی آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه اگر در سند تحول به دنبال مفاهیم هویت هستیم این برنامه امسال در استان یزد شکل گرفت و سال آتی در استان قزوین شکل می‌گیرد، تاکید کرد: امیدوارم این سند در سال‌های بعد در استان همدان اجرایی شود.

پورداود با اشاره به اینکه اگر مدرسه ساده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد به این دلیل است که ساده‌سازی، مشارکت و تعاون و… مفاهیمی بوده که به آن اهتمام داشته باشیم افزود: پشتوانه این سند متخصصان تعلیم و تربیت، کارشناسان آموزش و پرورش و تمام کسانی که دل گرو تعلیم و تربیت ایران دارند، هستند که تلاش‌های زیادی در تهیه آن داشته‌اند.

انتخاب مدیران در نواحی ۱۹گانه با آزمون انجام می‌شود

وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش به چرخش‌های تحول‌آفرین در نظام تربیت رسمی و عمومی تاکید دارد، گفت: در این مبحث یک وضعیت موجود داریم که باید به وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه نهاد آموزشی باید به سمت نهاد فرهنگی و اجتماعی و مولد سرمایه‌گذاری حرکت کند افزود: از انحصارانگاری در تربیت به سمت مشارکت حرکت کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به پذیرش تنوع و تکثر در چارچوب نظام اسلامی خاطرنشان کرد: از دانش‌آموز منفعل به سمت متربی فعال حرکت کنیم و از رقابت‌های فردی و تنش‌زا  دور شویم.

وی با بیان اینکه باید به آرامی به سمتی حرکت کنیم که از رقابت فردی دور شده و به رقابت‌های جمعی و کشفیات حرکت کنیم افزود: در حال حاضر مدارس ابتدایی از رقابت فردی دور شده است.

پورداود با تاکید به اینکه از سازگاری محیطی به مقاومت در تغییر شرایط حرکت کنیم گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال سنجش حرفه‌ای و صلاحیت مدیران است.

وی با اشاره به اینکه انتصاب و انتخاب مدیران با آزمون بود که امسال در نواحی یک و ۲ اجرایی شد و در سال بعد به دنبال اجرای آن در نواحی ۱۹گانه هستیم افزود: ۳ هزار مدرسه کشور وارد این گردونه شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه تمرکززدایی و مدرسه محوری شعار اصلی دستگاه تعلیم و تربیت است گفت: نظام تبیین کنترل فضای مدارس که مدارس خود با خود سنجیده شوند، مورد هدف است.

طرح رتبه‌بندی معلم تصویب شود

وی با بیان اینکه طرح و برنامه‌های تدبیر و تعالی از جمله اهداف است خاطرنشان کرد: اکنون طرح رتبه‌بندی معلم در هیات دولت است و امیدواریم با کمک دولت و مجلس تصویب شود.

پورداود با اشاره به اینکه در طرح رتبه‌بندی معلمان انتظار نداشته باشیم که معلم یار هدف باشد افزود: طبق سند تحول، معلم تمام وقت این نیست که دو ساعت به موظفی معلم اضافه شود بلکه ساعت اضافه تدریس کاملا اختیاری است.

وی بیان کرد: هر طرحی ممکن است در ابتدا نواقصی داشته باشد اما اینکه گفته شود معلمان را به بیگاری می‌کشند کاملا کذب است.

دبیر شورای هماهنگی سند تحول‌ بنیادین آموزش و پرورش استان همدان نیز با اشاره به فرآیند اجرایی ساختار بنیادی سند اظهار کرد: تمام برنامه‌ها باید رنگ و بوی تربیتی داشته باشد و در این راستا باید آزمون‌های اضافی حذف شود.

نعمت‌الله بحیرایی با اشاره اینکه شورای هماهنگی سند تحول‌بنیادین استان همدان با تأسی از قانون برنامه ششم توسعه و تکلیفی که مجلس شورای اسلامی به عهده آموزش و پرورش قرار داده، شکل گرفته است، گفت: جلسات متعددی در این راستا تشکیل شده است.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/ ۴۰

 

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت