متن لایحه رتبه بندی معلمان که توسط هیئت دولت تصویب شد
هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹۹/۱۲/۱۷بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش، به استناد بند الف ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه، لایحه رتبه بندی حرفهای معلمان را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده واحده
به منظور ایجاد ساز و کار قانونی برای افزایش انگیزه شغلی، ارتقاء صلاحیتهاث معلمی و متناسبسازی نظام پرداختها بر اساس شایستگیها و نتایج عملکرد رقابتی معلمان در وزارت آموزش و پرورش، نظام رتبه بندی حرفهای معلمان به شرح ذیل ابلاغ میشود:
الف) تعاریف:
در این قانون اصطلاحات زیر در معانی مشروح زیر به کار میرود:
۱- وزارت: وزارت آموزش و پرورش
۲- معلم: فردی است که رسالت خطیر تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی بر عهده دارد
۳- صلاحیتهای معلمی: ترکیبی است از شایستگیهای ناظر بر جنبههای هویت حرفهای (اخلاقی و تعهد حرفهای، دانش تخصصی، دانش و مهارتهای تربیتی) که معلم میباید در جهت درک و عمل برای بهبود مستمر عملکرد خود و تأثیر بر دیگران آنها را کسب نموده و به کار بندد.
۱-۳) صلاحیت عمومی: مجموعهای از شایستگیهای ناظر بر صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد شامل: باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به قوانین و مقررات جامعه آشکار میسازد
۳-۲) صلاحیت تخصصی: مجموعهای از شایستگیهای مرتبط با تسلط نسبی بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یادگیری و تدریس اثربخش، دستاوردها و نوآوریهای علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
۳-۳) صلاحیت حرفهای: مجموعهای از شایستگیهای حاصل از درهم تنیدگی و ادراک ترکیبی دانش تخصصی دانش تربیتی که امکان آموزش (تربیت) را در موقعیت آموزشی و تربیتی خاص فراهم میکند.
۴- شایستگی: صفات، ویژگیها و توانمندیهای (دانش، نگرش و مهارت) مورد نیاز برای توفیق در عملکرد برتر؛
۵- سنجش صلاحیت: فرآیند مستمر گردآوری سازمانیافته اطلاعات، شواهد و مستندات مرتبط با شایستگیهیا کسب شده و نتایج عملکرد رقابتی معلم و بررسی آنها بر اساس سازوکارها، ملاکها، معیارها و شاخصهای مشخصی که توسط «هیئتهای ممیزه موضوع بند (ک) این قانون تعیین و تصویب شده و توسط کانونهای ارزیابی سنجیده میشود؛
۶- رتبهبندی: فرآیند تعیین رتبههای حرفهای معلمان بر اساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیتهای معلمی؛
۷- گواهینامه صلاحیت معلمی: مدرکی است که بر اساس نتایج ناشی از سنجش صلاحیتهای معلمی توسط وزارت صادر میگردد؛
۸- کانونهای ارزیابی: مراکز تأیید صلاحیت شده دولتی و غیردولتی توسط وزارت که طی فرآیندی نظامدار و برمبنای شاخصها و ابزارهای مورد تأیید نسبت به سنجش و ارزیابی صلاحیتهیا معلمی اقدام میکند؛
۹- تجربه: توانمندیهایی که در طول سالهای خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب شده است.
ب: این قانون در خصوص مشمولان طرح طبقهبندی مشاغل معلمان، شامل: آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت و مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی شاغل در واحدهای آموزشی و تربیتی اجرا میشود.
ج: مفاد این قانون در یک دوره زمانی حداکثر سه ساله برای کلیه مشمولان به اجرا درمیآید.
د: شایستگیهای مورد نیاز هر یک از صلاحیتهای معلمی (عمومی، تخصصی و حرفهای) به تفکیک رتبه و مصادیق رفتاری و معیارهای عملکردی و شیوهها و ابزارهای سنجش و ارزیابی هر یک از آنها توسط «هیئت ممیزه مرکزی» تعیین و در «شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت» تصویب میشود.
هـ: ورود به حرفه معلمی در وزارت (در مدارس دولتی و غیردولتی) منوط به کسب گواهینامه صلاحیت معلمی است. این گواهینامه پیش از ورود به حرفه معلمی صادر و در طول خدمت مشمولان، در مقاطع زمانی حداکثر پنج ساله به روزآوری میشود. ضوابط صدور و به روزآوری آن تابع ضوابطی است که به تصویب شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت میرسد.
و: مشمولان این قانون بر اساس شایستگیهای کسب شده و نتایج عملکرد رقابتی حائز کسب، ارتقاء، توقف و تنزل رتبه و تغییر مسیر شغلی (منوط به نیاز آموزش و پرورش و برخورداری از شرایط جذب) میشوند.
تبصره: تعیین تکلیف افرادی که شامل هیچ یک از موارد مذکور در این بند نمیشوند، بر اساس آییننامهای است که به تصویب شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت میرسد.
ز: ورود به رتبه بندی با حداقل دو سال تجربه معلمی و کسب شایستگیهای لازم با رتبه (یک) آغاز و کسب رتبههای بالاتر مستلزم توقف در رتبه قبلی و کسب شایستگیهای ذیربط خواهد بود.
ح: مشمولان بر اساس مدرک و رشته تحصیلی، سنوات تجربه معلمی، امتیازات ناشی از شایستگیهای کسب شده و عملکرد رقابتی در حیطههای آموزشی، تربیتی، پژوهشی و فرهنگی در یکی از رتبههای ۱
(یک) تا (پنج) قرار میگیرند.
ط: در ازای احراز هر یک از رتبههای پنجگانه: به ترتیب ضرایب: ۰.۵، ۰.۹، ۱.۳، ۱.۷ و ۲.۱ در امتیازات شغل و شاغل ضرب و تحت عنوان «فوقالعاده خاص» در حقوق و مزایای مشمولان اعمال شده و کسور بیمه بازنشستگی شامل آن میگردد.
ی: وزارت موظف است ظرف ۳ ماه از تاریخ تصویب این قانون، نظام سنجش صلاحیتهای عمومی، تخصصی و حرفهای معلمان و نیز نحوه صدور «گواهینامه صلاحیت معلمی» را تدوین و به تصویب شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت برساند.
ک: ساختار اجرایی رتبهبندی، شامل: هیئت ممیزه مرکزی، هیئتهای ممیزه استانی و کارگروههای تخصصی شهرستان/ منطقه/ ناحیه میباشد و ترکیب اعضا و شرح وظایف آنها، به تصویب «شورای راهبری توسعه مدیریت» وزارت میرسد.
ل: دولت مکلف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این قانون را از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیتهای معلمی تا برقراری «فوقالعاده خاص» به صورت کامل در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نماید.
م: آییننامه اجرایی این قانون، حداکثر ظرف سه ماه از ابلاغ، با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیئت وزیران میرسد.
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی