کد خبر : 15275
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۳:۱۹

نمایشگاهی ویژه لاکچری‌ها؛ مدارس دولتی کجای کارند؟- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم

نمایشگاهی ویژه لاکچری‌ها؛ مدارس دولتی کجای کارند؟- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم

[ad_1] به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصلی تهران تا روز چهارشنبه میزبان مدارس شهر تهران بود البته صرفاً مدارس غیردولتی آن هم با عنوان نخستین نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی. مسئولان مختلف نیز در بازه زمانی ۴ روزه برگزاری این نمایشگاه از آن بازدیدهایی داشتند، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در آخرین روز برگزاری نمایشگاه به بازدید آن

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصلی تهران تا روز چهارشنبه میزبان مدارس شهر تهران بود البته صرفاً مدارس غیردولتی آن هم با عنوان نخستین نمایشگاه دستاوردهای مدارس غیردولتی.

مسئولان مختلف نیز در بازه زمانی ۴ روزه برگزاری این نمایشگاه از آن بازدیدهایی داشتند، وزیر آموزش‌وپرورش نیز در آخرین روز برگزاری نمایشگاه به بازدید آن رفت.

مسئولان برگزاری نخستین نمایشگاه مدارس غیردولتی که از مدت‌ها قبل به اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها پرداختند، هدف اصلی برگزاری چنین نمایشگاهی را ایده‌های نوین آموزشی، تبادل تجربیات مدیران و مؤسسان برای مدرسه‌داری و توجه به تولید محصولات جدید آموزشی، رعایت سیاست‌های جدید آموزش و پرورش همچون توجه به مهارت محوری و  بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی توسط مدارس غیردولتی اعلام کردند.

با توجه به اهداف اعلام شده از سوی متولیان، به مصلی تهران یعنی محل برگزاری این نمایشگاه سری زدیم تا از دستاوردهای نوین آموزشی مدارس غیردولتی گزارشی تهیه کنیم اما …

روایت حضور چند ساعته ما در این نمایشگاه و مشاهداتمان را در ادامه می‌خوانید:

شبستان اصلی مصلی تهران مملو از غرفه‌های متعدد مدارس غیردولتی بود و تبلیغات مدارس از طریق بلندگوها در حیاط مصلی به گوش می‌رسد، مدارسی که شعبات متعدد خود در شهر  تهران و دستاوردهایشان در کنکور را برای مخاطبان تبلیغ می‌کنند.

سال اصلی برای مدارس مطرح، مسیرهای فرعی برای مدارس کم اسم‌ورسم‌دارتر

سالن اصلی شبستان و غرفه‌های ابتدایی، وسیع‌تر و به لحاظ جلوه‌های بصری و تزئینات غرفه برای مخاطب جذاب‌تر هستند و عمده آنها نیز از آن مدارس زنجیره‌ای مطرح و شناخته شده هستند و برخی مدارس زنجیره‌ای چندین غرفه در نمایشگاه داشتند یعنی یک غرفه به ازای هر مدرسه!

غرفه‌هایی که در سالن‌های فرعی و به اصطلاح حاشیه‌ای هستند نیز کوچک‌تر و ساده‌تر هستند و بیشتر برای مدارس غیردولتی کم اسم‌ورسم‌دارتر! و جالب اینکه برخی مدارس سرشناس و موفق غیردولتی که هر سال رتبه‌های خوبی را در کنکور دارند یا دانش‌آموزان آنها در تیم المپیاد جهانی کشورمان قرار دارند بسیار ساده حضور داشتند و اتفاقا در غرفه‌های انتهای نیز قرار داشتند.

۹ میلیون برای اجاره غرفه

نکته جالب در بررسی تفاوت این نوع حضور مربوط به دو قضیه است، نخست اینکه غرفه‌های بزرگتری که در سالن اصلی قرار دارند هزینه‌‌های بیشتری را برای اجاره پرداخت کرده‌اند و آنگونه که برخی از مسئولان غرفه مدارس در اینباره به ما گفتند: ۹ یا ۱۰ میلیون تومان برای اجاره غرفه پرداخت کرده‌اند و مدرسه دیگری مدعی بود که  اجاره غرفه در سالن اصلی متری ۱۸۰ هزار تومان است.

دستاوردهای کنکوری

موضوع دوم نیز نوع حضور مدارس در این نمایشگاه است، مدارس اسم‌ورسم‌دارتر که در سالن اصلی شبستان و در معرض عموم قرار داشتند عمده تمرکزشان به زیبایی بصری غرفه یا معرفی موفقیت‌های دانش‌آموزانشان در کنکور و کسب رتبه‌های برتر بود و با چاپ اسامی دانش‌آموزان‌شان که رتبه‌های برتر کنکور را کسب کرده‌اند و قرار دادن آن در مقابل غرفه به معرفی خود پرداختند و  شاید بتوان گفت مهمترین دستاورد آنها قبولی در کنکور است.

جای خالی ایده‌های نوین آموزشی؟

البته برای بررسی ایده‌‌های نوین آموزشی و رعایت سیاست‌های جدید آموزش‌وپرورش از غرفه‌های بسیاری بازدید کردیم؛ در بحث ایده‌های نوین آموزشی به کمتر مدرسه‌ای برخوردیم که دستاورد خاصی داشته باشد اما اگر بخواهیم ملاک‌ها را سهل‌تر در نظر بگیریم، برخی مدارس که اتفاقاً در سالن اصلی نبوده و غرفه‌های آنچنانی هم نداشتند با آوردن دانش‌آموزانشان سعی داشتند برخی مواردی را که در مدرسه به آنها آموزش داده‌اند به شکل عملیاتی نمایش دهند به عنوان مثال دانش‌آموزان پایه هشتم یکی از مدارس به کمک معلم  خود اقدام به ساخت کرم‌های گیاهی برای پوست کرده بودند.

اقدامات جالب برخی مدارس

غرفه دیگری نیز دانش‌آموزان دبستانی خود را آورده بود و با همراهی آنها به معرفی مدرسه می‌پرداخت و تمام کار بر عهده بچه‌ها بود، آنها با خواندن اشعاری از فردوسی و انجام آزمایش‌های علوم از طریق میکروسکوپ برای معرفی مدرسه خود به مخاطبان تلاش می‌کردند و اقدام این مدرسه برای اعتماد به دانش‌آموزان و سپردن کار به آنها جالب بود.

 استفاده برخی مدارس نیز از دانش آموزانشان به پخش تراکت‌های تبلیغاتی توسط آنها در سالن اصلی مصلی محدود شده بود!

اما در بحث همگرایی این مدارس با سیاست‌های جدید آموزش‌وپرورش صرف‌نظر از امکانات خاص مدارس غیردولتی برای تهیه اسباب‌بازی‌های آموزشی که طبیعتاً منجر به تسهیل شرایط برای اجرای طرح بازی و یادگیری می‌شود باید گفت که “کنکور” یکی از شاخص‌های اصلی برای تبلیغات مدارس بود و بیشتر آنها برای نشان دادن موفقیت‌های خود به معرفی رتبه‌های برتر کنکور می‌پرداختند و از سوی دیگر برخی مدارس ابتدایی نیز در روزهای پنچشنبه و جمعه برای آزمون آمادگی تیزهوشان کلاس‌های خاصی برای دانش‌آموزان خود داشتند.

مدرسه دیگری نیز در بحث طرح تلفیقی و ثبت‌نام دانش‌آموزان دیرآموز و دارای معلولیت در کنار دانش‌آموزان عادی و آموزش آنها در شرایط و محیط برابر فعالیت می‌کرد که نوع فعالیت آنها نیز جالب بود.

اینکه نخستین نمایشگاه مدارس غیردولتی برای مدارس حاضر در این طرح چه بازدهی داشته است، سوال ما از برخی مسئولان مدارس بود که بیشتر آنها معتقدند بود به عنوان نخستین تجربه برگزاری این نمایشگاه، نتیجه خاصی مشاهده نشد؛ در این‌باره مسئول یکی از مدارس غیردولتی که غرفه آنها در سالن‌های فرعی قرار داشت و ۲٫۵ میلیون تومان برای اجاره غرفه پرداخت کرده بود به تسنیم می‌گوید: مدیران مدارس غیردولتی و دانش‌آموزان از این نمایشگاه بازید داشتند اما تفاوت بین غرفه‌های مدارس بسیار زیاد بود طراحی برخی غرفه‌ها عجیب و هزینه‌ها خیلی زیاد بود و بسیاری از مواردی که ارائه می‌شد اصلاً ضرورتی نداشت.

فروش قسطی صنایع آموزشی به مدارس غیردولتی

در این نمایشگاه شرکت‌های صنایع آموزشی نیز حضور داشتند که به معرفی دستاوردها و محصولات خود می‌پرداختند به عنوان مثال غرفه صنایع آموزشی وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان در این نمایشگاه حضور داشت که اقدام به فروش اقساطی، تجهیزات کمک آموزشی به مدارس غیردولتی تا سقف ۴۵ میلیون تومان می‌کرد و فروش اقساطی را نیز از همین نمایشگاه آغاز کرده بودند و مدارس می‌توانند با مراجعه به سایت این شرکت درخواست خرید قسطی را ارائه دهند اما  این امتیاز فقط برای مدارس غیردولتی است و مدارس دولتی را شامل نمی‌شود!

به هر حال نخستین نمایشگاه مدارس غیردولتی برگزار شد و آنگونه که مسئولان می‌گویند قرار است سال‌های آینده نیز ادامه یابد اما در رابطه با این نمایشگاه چند سوال مطرح است که پاسخ به آنها می‌تواند ضرورت ادامه این فرایند را مشخص کند.

۱٫ در نخستین نمایشگاه مدارس غیردولتی کدام نوآوری آموزشی و دستاورد از سوی مدارس به نمایش گذاشته شد؟

۲٫ در خلال صحبت‌های برخی مسئولان هجمه‌ها به مدارس غیردولتی مورد اشاره قرار گرفت و عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران در افتتاحیه این نمایشگاه گفته بود “امیدوارم این حرکت نقطه شروعی برای مدارسی باشد که امروز کار خود را تعطیل کرده‌اند و جمعیت تحت پوشش مدارس غیردولتی در شهر تهران با وجود مشکلات و سایر استان‌ها توسعه پیدا کند” آیا فلسفه اصلی برگزاری این نمایشگاه کاستن از بار هجمه‌ها و معرفی مدارس غیردولتی به جامعه و جذب مخاطب برای آنها بود؟

۳٫ نمی‌توان منکر ضرورت فعالیت مدارس غیردولتی شد اما در کنار عزم جزم مسئولان آموزش‌وپرورش برای حمایت و تقویت مدارس غیردولتی آیا برنامه‌ای هم برای حمایت از مدارس دولتی مشاهده می‌شود؟ در چند سال اخیر کدام برنامه شاخص برای تقویت و حمایت از مدارس دولتی و شنیدن مشکلات مدیران این مدارس اجرا شده است؟

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

0/5 ( 0 نظر )
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

.