چرا سازمان پژوهش پاسخگوی معلمان نیست؟

چرا سازمان پژوهش پاسخگوی معلمان نیست؟

[ad_1] به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش یادداشتی را با عنوان «چرا سازمان پژوهش پاسخگوی معلمان نیست؟» در اختیار این خبرگزاری قرار داده است: ضرورت موضوع را با بیان یک تجربه آغاز می‌کنم. در دوران خدمتم در وزارت آموزش و پرورش

[ad_1]

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی دبیرکل کانون تربیت اسلامی و وزیر اسبق آموزش و پرورش یادداشتی را با عنوان «چرا سازمان پژوهش پاسخگوی معلمان نیست؟» در اختیار این خبرگزاری قرار داده است: ضرورت موضوع را با بیان یک تجربه آغاز می‌کنم. در دوران خدمتم در وزارت آموزش و پرورش با جمعی از دبیران برجسته گروه آموزش شیمی تهران دیداری داشتم. این جمع که برخی از آنان دارای مدرک دکتری هم بودند ، ادعا داشتند که کتاب درسی شیمی موجب افت علمی دانش آموزان شده است. از آنجا که راهکاری برای قضاوت در این زمینه وجود نداشت مسأله را به پژوهشگاه آموزش و پرورش ارجاع دادم و ماه‌ها بعد، پژوهشگاه پس از بررسی، حق را به دبیران گروه آموزش داد.

آنچه بیان شد نمونه‌ای از سؤالات، پیشنهادات و اعتراضات جامعه معلمان در ارتباط با کتاب‌های درسی است. همکارانی که در حوزه تدریس خود، صاحب‌نظرند و دلسوز اما گردش کار شفاف و مرجع ذی صلاحی را نمی‌شناسند تا مسائل خود را با او در میان بگذارند. به بیان شفاف‌­تر چه بسا این تلقی در میان فرهنگیان پدید آید که کارکنان سازمان پژوهش با توجه به امتیازات هیأت علمی و امکانات رفاهی،  از نوعی ویژه‌خواری نسبت به سایر فرهنگیان برخوردارند و مؤلفان کتاب‌های درسی هم به دلیل همین قرابت، در حاشیه امنی به سر می‌برند و مصون از پاسخگویی به دبیران و معلمان می‌­باشند.

از آنجا که دکتر ذوعلم، خود شخصیتی علمی و از دست اندرکاران تألیف سند تحول و برنامه درسی ملّی بوده است و لذا مباحثه‌های علمی موجب نگرانی ایشان نمی‌شود و از طرف دیگر، کسوت روحانیت ایشان ایجاب می‌کند که در میان جامعه و در دسترس فرهنگیان باشد، انتظار و امید می‌رود پذیرش مسؤولیت ریاست سازمان پژوهش، زمینه ایجاد تحولات در این سازمان و از جمله پاسخگو شدن را فراهم سازد، چنانکه کمتر از یک ماه از انتصابشان، سفر استانی ایشان به گیلان و نیز مصاحبه مطبوعاتی و پاسخ به سوالات چالشی، این امیدواری را تقویت می‌نماید.

بی تردید پیدایش فرهنگ پاسخگویی و ایجاد ساز و کاری برای آن و شکستن انحصار موجود، می‌تواند پیامدهای مثبتی را به ارمغان بیاورد از جمله:

۱- اهمیت کتاب درسی بر کسی پوشیده نیست و جایی که مسؤولین آن و مطالعه آن توسط چند نسل و حتی خانواده‌ها، ایجاب می‌نماید که هرچه بیشتر مورد کندوکاو و بررسی قرار گیرد و چه کسانی شایسته‌تر از معلمان و دبیران هستند که سازمان را در رفع کاستی‌ها یاری دهند؟

۲- چنانچه رفع کاستی‌های احتمالی در درون خانواده آموزش و پرورش، مرتفع شود، مشکلات به جامعه تسری پیدا نمی‌کند و تنش‌هایی را پدید نمی‌­آورد؛ چنانچه قبلا شاهد اینگونه موارد بوده‌ایم.

۳- نقد کتاب‌های درسی توسط همکاران و ارائه آن به سازمان پژوهش، موجب بالندگی و رشد معلمان، دبیران، مدیران گروه‌های آموزشی و انجمن‌های علمی می‌شود و در عین حال سازمان می‌تواند چهره‌های فرهیخته جدیدی را شناسایی نماید.

۴- یکی از گلایه‌های معلمان این است که برخی مؤلفان کتاب‌های درسی، هم‌زمان مؤلف کتاب‌های کمک آموزشی در همان رشته و در مجموعه موسوم به مافیای کنکور نیز می‌باشند و نیز برخی مفاهیم بسیار مختصر و گذرا در کتاب درسی عنوان و در کتب کمک درسی کامل توضیح داده شده است.

بنابراین به طور طبیعی دانش‌آموزان بدون توجه به ممنوعیت کتاب کمک آموزشی، مطالعه آن را ضروری و دارای منفعت می‌دانند، با دفاع جانانه و مطلق‌انگارانه از کتاب‌های درسی هم مسأله حل نمی‌­شود. طبعا این شبهات موجب بعضی بدگمانی‌ها می‌­شود که نکند مافیای کنکور، ریشه‌ای هم در سازمان پژوهش و تألیف کتب درسی داشته باشد. صحت و سقم این احتمال باید دقیقا مورد بررسی قرار گیرد که آیا کلاس های کنکور، پاسخی است برای رفع کاستی کم فروشی آموزش و پرورش چه در کلاس درس و چه در محتوای کتاب‌­های درسی یا نه؟

۵- واقعیت دیگر آن است کتاب های آموزشی برخی مؤسسات غیرمافیایی به‌خصوص در برخی سرفصل‌ها، انصافا شیواتر و قابل فهم‌­تر، موضوع را برای دانش­‌آموزان تشریح کرده است؛ سازمان پژوهش باید کتاب‌های این نوع مؤسسات را تشویق و حتی در صورت ضرورت به مدارس معرفی نماید.

۶- یکی از راه‌های شکستن انحصار برخی مؤلفان، ایجاد رقابت سازنده و حرکت به سوی چند تألیفی است که به دبیران فرصت می­‌دهد از چند کتاب مورد تأیید سازمان، یکی را انتخاب کند و چه بسا یکی از موارد دیگر را برای کتابخانه مدرسه تهیه نماید. روشن است که انتخاب کتاب توسط دبیر نشانه نوعی از تکریم اوست و در عین حال، مراجعه دانش­‌آموز به چند کتاب او را با فرهنگ تحقیق و مراجعه به کتب مرجع آشنا می‌سازد.

۷- طرح واگذاری کتاب جغرافیای استان به دبیران استان‌­ها، موجب شده بود که در دبیران محترم شکوفایی و بالندگی قابل تحسینی پدید آید. با اجرای طرح مشابه، سازمان پژوهش می‌تواند روحیه نشاط علمی را در جامعه فرهنگیان افزایش دهد و از پشتیبانی و حمایت صدها هزار همکار فرهیخته برخوردار گردد.

در این باره سخن بسیار و فرصت این مقال اندک است.
انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

0/5 ( 0 نظر )
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

.