کد خبر : 14559
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶

چگونگی اجرای طرح “بازی و یادگیری” در ۱۰۰۰ مدرسه کشور تشریح شد- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم

چگونگی اجرای طرح “بازی و یادگیری” در ۱۰۰۰ مدرسه کشور تشریح شد- اخبار اجتماعی – اخبار تسنیم

[ad_1] به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ طرح اتاق “اسباب بازی” به عنوان یکی از برنامه‌های جدید برای مدارس توسط وزارت آموزش‌وپرورش مطرح است. “اتاق اسباب بازی” که ابتدا فقط با عنوان ایجاد فضایی در مدارس برای بازی بچه‌ها مطرح شد در صحبت‌های بعدی مسئولان به طرح “بازی و یادگیری” تغییر کرد تا براساس آن

[ad_1]

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ طرح اتاق “اسباب بازی” به عنوان یکی از برنامه‌های جدید برای مدارس توسط وزارت آموزش‌وپرورش مطرح است. “اتاق اسباب بازی” که ابتدا فقط با عنوان ایجاد فضایی در مدارس برای بازی بچه‌ها مطرح شد در صحبت‌های بعدی مسئولان به طرح “بازی و یادگیری” تغییر کرد تا براساس آن جریان یادگیری بچه‌های دبستانی با استفاده از بازی‌های آموزشی باشد.

این طرح در مرحله اول در ۱۰ استان و هر استان ۱۰۰ مدرسه شامل مدارس دولتی و غیردولتی، دخترانه و پسرانه اجرا خواهد شد.

در طرح “بازی و یادگیری” موارد مهمی مطرح است که موفقیت آن تا حد زیادی نیازمند توجه به این موضوعات است به عنوان مثال شرایط اجرای طرح “بازی و یادگیری” در مدارس دولتی بسیار مهم است، هم‌اکنون این مدارس با مشکلات متعددی به لحاظ تراکم دانش‌آموز یا نداشتن امکانات مواجه هستند،‌ آیا مدارس دولتی امکانات لازم یا به عبارتی اسباب‌بازی‌های آموزشی را در اختیار دارند؟ در اجرای طرح احتمال تحمیل هزینه به خانواده‌ها برای تهیه اسباب‌بازی‌های آموزشی وجود دارد؟ آیا “بازی و یادگیری” به مدارس غیردولتی با توجه به اینکه آنها امکانات لازم برای اجرا را دارند، خلاصه خواهد شد؟  قبل از ورود وزارت آموزش‌وپرورش به مقوله “بازی و یادگیری” معلمان دبستان‌ها با استفاده از خلاقیت خود، آموزش دروس را با استفاده از بازی انجام نمی‌دادند؟

فضای فعلی مدارس برای دانش‌آموزان دبستانی کسالت‌بار است

مهدی علی اکبرزاده؛ مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور هنری که می‌گوید طرح “بازی و یادگیری” را سال‌ها قبل اجرا و خانه اسباب بازی ایجاد کرده است، درباره اجرای این طرح به ویژه در مدارس دولتی به خبرنگار اجتماعی تسنیم گفت: وزارت آموزش و پرورش تصمیم دارد، آموزش دانش‌آموزان را به ویژه در دوره ابتدایی از طریق بازی پیش ببرد چرا که کودک، بازی کردن را دوست دارد و فضای فعلی مدارس یعنی ساعت‌های طولانی نشستن پشت نیمکت، ساکت ماندن و شنیدن حرف‌های معلم برای او بسیار کسالت‌آور است و در موارد متعددی نیز یادگیری مطلوب انجام نمی‌شود.

وی افزود: طرح “بازی و یادگیری” در هزار مدرسه کشور به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد که مسئولیت اصلی کار با معاونت آموزش ابتدایی است و  بنده به عنوان ناظر این طرح حضور دارم.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور هنری گفت: برای یک هزار مدرسه‌ای که متولی اجرای طرح “بازی و یادگیری” هستند، برنامه‌ها تولید شده است که از طریق شبکه تعاملی “سینا” به معلمان ارائه می‌شود البته معلمان با استفاده از خلاقیت خود طرح را اجرا خواهند کرد اما ما نیز پیشنهاداتی را به عنوان بازی‌های آموزشی به آنها ارائه خواهیم داد.

آموزش بازی و یادگیری در شبکه تعاملی “سینا”

وی ادامه داد: معلمان در هر شهر می‌توانند حتی از بازی بومی و محلی برای یادگیری دانش‌آموزان استفاده کنند اما در شبکه تعاملی “سینا” موضوعاتی مبنی بر اینکه یادگیری با چه بازی‌هایی امکان‌پذیر است، آموزش داده می‌شود.

علی اکبرزاده با اشاره به برنامه‌های مربوط به والدین متذکر شد:‌ در این آموزش‌ها به خانواده‌ها می‌گوییم بازی و اسباب‌بازی را به مدارس آورده‌ایم و به کمک آنها نیاز داریم یعنی اگر فرزندشان در خانه از آنها خواست که بازی کنند و این مسئله را در مدرسه یاد گرفته است با او همراهی کنند، کودک  احساس غرور می‌کند که در مدرسه بازی را یاد گرفته و می‌خواهد در خانه آن را با والدینش انجام دهد.

اتفاقی جدید در آموزش‌وپرورش

وی یادآور شد:‌ معتقدیم با اجرای “طرح بازی و یادگیری” اتفاقی جدید در آموزش و پرورش رخ می‌دهد  هم‌اکنون فقط در  دوره پیش دبستانی و سه ساله اول  ابتدایی آن هم در یک هزار مدرسه طرح اجرا خواهد شد؛ ۱۰ استان برای اجرای طرح “بازی و یادگیری” انتخاب شده‌اند که از هر استان ۱۰۰ مدرسه که قابلیت، امکانات و اتاق بازی را دارند انتخاب  شده‌اند، پس از معرفی مدارس توسط اداره کل آموزش و پرورش استان، آنها را ارزیابی می‌کنیم که توانایی اجرای  طرح را داشته باشند.

تهیه اسباب‌بازی‌های آموزشی به چه شیوه‌ای؟

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش در امور هنری ادامه داد: برخی مدارس امکانات تهیه اسباب بازی را دارند اما مدارسی که توانایی تهیه را ندارند از طرف اداره کل آموزش و پرورش استان یا مشارکت مردم تهیه می‌شود اما اگر مدرسه به هیچ طریقی نتوانست امکانات بازی را تهیه کند، به وزارت آموزش و پرورش اعلام می‌شود و ما برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وی بیان کرد:‌ ورود بازی و اسباب‌بازی در مدارس موجب نشاط و افزایش یادگیری می‌شود و امیدواریم اولیای دانش‌آموزان هم به ما کمک کنند؛ با برخی از شرکت‌های تولید اسباب بازی صحبت کردیم و از  طرح استقبال و اعلام کردند با تخفیف بالا اسباب‌بازی را به آموزش و پرورش می‌فروشند.

علی اکبرزاده گفت:‌ اگر تا سال آینده این طرح موفقیت‌آمیز باشد و بتوانیم امکانات لازم را تهیه کنیم به مدارس دیگرهم گسترش می‌یابد.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

0/5 ( 0 نظر )
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار

.
.