آیا خودرو در دولت رئیسی ارزان میشود؟
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به بررسی عوامل مؤثر بر کاهش قیمت خودرو در دولت رئیسی اشاره کرد.
عباسپور به جریان انداختن منابع مالی شرکتهای خودروسازی را در کاهش قیمت خودرو مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: شرکتهای خودروسازی منابع مالی کلانی را در بانکها سپرده کردهاند که تا به امروز به عرصه تولید وارد نشده؛ درصورتیکه اگر این منابع وارد تولید شود، قطعاً بر کاهش قیمت خودرو اثرگذار است.
آیا خودرو در دولت رئیسی ارزان میشود؟
روحالله عباسپور در گفتگو با خبرنگار معقتد است که احتمال ارزان شدن خودرو در دولت رئیسی بسیار زیاد است اما اگر یک سری اقدامات و اصلاحاتی صورت پذیرد. او گفت: برای ارزان شدن خودرو باید یک سری تغییرات در بحث تولید، کیفیت و قیمتگذاری
ضرورت اصلاح تأمین زنجیره خودرو
او اصلاح زنجیره تأمین خودرو را معیوب دانست و معتقد است در صورت اصلاح این زنجیره میتوان در کنار سایر مسائل نسبت به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود.
عضو ناظر شورای رقابت دو نرخی بودن قیمت خودرو را به زیان بازار میداند و گفت: خودرو کالای سرمایهای نیست اما چون بین قیمت کارخانه با بازار آزاد تفاوت بسیاری وجود دارد، مردم نگاه سرمایهای به خودرو خواهند داشت، اما اگر قیمتگذاری دونرخی حذف شود، وضعیت بهتر خواهد شد.
نماینده مردم بوئینزهرا در پایان مهمترین عامل در کاهش قیمت خودرو را کاهش قیمت ارز و تقویت ارزش پول ملی دانست که اگر این یک مورد مدنظر قرار نداشته باشد، سایر عوامل کماثر خواهند بود.
خودرو در دولت رئیسی ارزان میشود؟
رشد خیرهکننده قیمت خودرو در دو- سه سال اخیر قدرت خرید بسیاری از مشتریان این بازار را کاهش داده است.وزارت کار و رفاه اجتماعی پیش از تلاطم قیمت در بازار خودرو اعلام کرده بود که فقط حدود نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو دارند و با رشد قابل توجه هزینههای زندگی به نظر میرسد این نسبت کاهشی شده باشد و در واقع بخش مهمی از رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم باشد.در عین حال صورتهای مالی خودروسازان در بورس نشان میدهد که چند برابر شدن قیمت خودرو نتوانسته زیان خودروسازان را کاهش دهدصورتهای مالی ۹ ماهه اول سال ۹۹ خودروسازان نشان میدهد که زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان آذرماه سال ۹۹ به رقمی حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.مقایسه صورتهای مالی سال ۹۸ و ۹۹ نشان میدهد این زیان انباشته روند افزایشی داشته است؛ به گونهای که در ۹ ماهه اول سال ۹۹ نسبت به ۹ ماهه اول سال ۹۸ حدود ۳۶ درصد رشد داشته است.این اتفاق در حالی رخ میدهد که در سال ۹۹ تولید خودرو اندکی رشد داشته و گرچه نتوانسته به رقم سالهای پیش از تحریم برسد اما از تولید آن سالها هم چندان فاصله نگرفته است.
در سال ۹۹ خودروسازان با تولید ۹۰۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو (شامل محصولات سواری و وانت) به کار خود پایان دادند که این میزان تولید در مقایسه با سال ۹۸ رشد بیش از ۴ درصدی را تجربه کرده است.در سالهای پیش از تحریم تولید خودرو حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در سال بود و نیاز بازار خودرو سالانه حدود یک میلیون خودروی جدید برآورد میشد.بنابراین تولید و تقاضای خودرو در سال گذشته فاصله معناداری با یکدیگر ندارند و به نظر میرسد آن چیزی که باعث رکود سنگین این بازار شده است، کاهش قدرت خرید است.
با این اوصاف آیا در دولت سیزدهم قیمت خودرو سیر کاهشی خواهد داشت؟
کارشناسان خودرو اعتقاد دارند که قیمت خودرو متاثر از نتیجهای خواهد بود که برای مذاکرات وین رقم میخورد.فربد زاوه، کارشناس خودرو پیش از این گفته قیمت خودروهای داخلی متناظر با نرخ دلار پیش رفته است اما بهای خودروهای خارجی حتی با دلار ۵۰ هزار تومان هم فروخته شده است.
مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره چشمانداز قیمت خودرو در دولت سیزدهم گفته است: چنانچه دولت آینده درباره واردات و تولید خودرو برنامه جدی نداشته باشد احتمال دارد خودرو داخلی تا ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد.به جز این شورای رقابت امسال قیمت خودروهای کارخانهای را افزایش داده است که به نظر میرسد تاکنون رکود بازار مانع از اعمال تاثیر این افزایش قیمت در بازار شده است.
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی