مصوبه دولت برای رتبهبندی معلمان، به نوعی ترمیم حقوق است؛
رتبهبندی معلمان پس از مدتها و رفت وبرگشت به دولت، شامگاه یکشنبه سوم آذر در هیئت دولت به تصویب نهایی رسید؛ با این حال عدهای بر این باورند مصوبه دولت برای رتبهبندی معلمان بیشتر “ترمیم حقوق” است تا رتبهبندی!
صرفنظر از انتقاداتی که بارها از سوی معلمان مطرح شد مبنی بر اینکه هنوز رتبهبندی اجرا نشده و افزایش حداقلی آن در حقوق معلمان اعمال نشده است، چرا باید بارها و بارها از سوی مسئولان وزارت آموزش و پرورش از تابستان امسال به عنوان یک دستاورد بزرگ در حال اطلاعرسانی باشد، حال اینکه ۲۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی که از آن سخن گفته میشد هنوز به حساب یک معلم هم واریز نشده است!
با وجود گلایههایی از این دست، نقدهایی هم به مصوبه اخیر رتبهبندی معلمان وارد است؛ طبق این مصوبه قرار است معلمان مطابق با شاخصهای تعریف شده در نظام رتبهبندی، در رتبههای یک تا ۵ قرار بگیرند؛ تمام افرادی که مشمول طبقهبندی مشاغل هستند، تحت پوشش نظام رتبهبندی قرار میگیرند که شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، معاون و مدیران و مشاوران مدارس است، در مجموع حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیازات رتبهبندی بهرهمند میشوند.
اما درباره رتبهبندی معلمان چند پرسش مطرح است از جمله اینکه آیا این مسیر در نهایت به افزایش انگیزه و ارتقای کیفیت در آموزشوپرورش ختم خواهد شد؟ یا اینکه در نهایت همانند سال ۹۴ درصدی به حقوق معلمان اضافه میشود اما باز هم «در بر همان پاشنه خواهد چرخید» و نه خبری از افزایش انگیزه است و نه ارتقای کیفیت.
برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که نظام رتبهبندی معلمان برای اجرا باید به شکل لایحه در دولت تنظیم و سپس برای تصویب نهایی و تبدیل شدن به قانون به مجلس ارسال شود اما هماکنون دولت خودش رتبهبندی را تصویب کرده است و این یعنی ادامه مسیر سال ۹۴ و طبقهبندی معلمان براساس مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری و برخورداری آنها از امتیازات مواد ۶۵، ۶۶ و ۶۸ این قانون!
البته در باب طرح رتبه بندی معلمان و حصول گشایشهای معیشتی از این طریق، اختلاف نظرها و دیدگاههای متفاوتی وجود دارد برخی معتقدند موضوعی که اخیراً به اسم «رتبهبندی معلمان» مطرح است بیشتر برنامه ترمیم نسبی دریافتی معلمان بر اساس ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری است.
و پرسش جدیتر شاید این باشد که مصوبه اخیر دولت برای رتبهبندی معلمان تا چه اندازه مطابق با رتبهبندی است که در جلسات کارشناسی شورای عالی آموزشوپرورش بر روی آن بحث و تبادل نظر شد و شاخصهای سند تحول بنیادین تا چه اندازه در مصوبه فعلی جای دارد؟
در همین رابطه خلیل جوادیار؛ کارشناس مسائل آموزشوپرورش که در فرایند تدوین «نظام رتبهبندی معلمان» در کارگروهی که بدین منظور در شورایعالی آموزشوپرورش تشکیل میشد، حضور داشت، معتقد است مصوبه دولت برای رتبهبندی معلمان با آنچه که از دل این جلسات بیرون آمد، تفاوتهای ماهوی و شکلی دارد.
به منظور بررسی «مصوبه نظام رتبهبندی معلمان» که توسط دولت ابلاغ شده و آنچه در جلسات کارشناسی شورای عالی آموزشوپرورش مطرح و بررسی شد با جوادیار گفتوگویی داشتیم که بخش نخست آن در ادامه تقدیم میشود:
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی