درآمد ۱۸۰۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش از قانون شوراها
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی گفت: برخی اختیارات شوراهای آموزش و پرورش با تصویب قوانین متغایر از دست شورا گرفته شده است
شهریار فولادوند رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: آموزش و پرورش نهادی است که یک رسالت بزرگ و خطیر دارد که آن هم تربیت نیروی انسانی است؛ علیالقاعده نقطه عزیمت به سمت توسعه از مسأله نیروی انسانی و تربیت نیروی انسانی آغاز میشود و این موضوع یک اصل است.
وی ادامه داد: هرچقدر آموزش و پرورش کشوری بهتر عمل کند حتما جامعه آینده از نیروهای انسانی کارآمد برخوردار خواهد بود و به جهت اهمیت کار آموزش و پرورش، بسیاری از ذی نفعان معتقدند که باید آموزش و پرورش را همراهی کنند و نقشی را در کنار آن تعریف کنند تا محصولات نظام تعلیم و تربیت در جایجای کشور بتوانند به خوبی کارآمد باشند.
فولادوند اضافه کرد: اولیای دانشآموزان فرزندان خود را به آموزش و پرورش میسپارند و از طرفی آموزش و پرورش به دلیل اهمیت امر تربیت لازم است مشارکت همگانی را داشته باشد تا تعلیم و تربیت در صدر نگاه جامعه قرار گیرد.
وی افزود: لذا نقش شورهای آموزش و پرورش میتواند این نگاه خاص طرفینی را جمع آوری کند و به جریان بیاندازد این شوراها دارای ظرفیتی هستند که هم نقش مشارکت و نظارت مردم را تضمین میکنند و هم میتوانند حمایتهای مجموعههای موثر را در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش سازماندهی کنند.
معاون وزیر به ترکیب شوراهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در قانون شوراها این نگاه به خوبی مطرح شده است که شورا برای تضمین مشارکت و نظارت مردم تشکیل میشود و در روند فعالیتهای آموزش و پرورش نقش تسهیل گری خواهد داشت.
فولادوند شوراها را پتانسیلهای خوبی برای تفویض مسیولیتها در جهت پیشبرد اهداف آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: باید نگاه سیستمی در تمام ارکان آموزش و پرورش مبتنی بر واگذاری اختیارات به سطوح پایین تر باشد این موضوع نیز نیاز به زمینه سازی دارد. همچنین دستگاههای یاور آموزش و پرورش نیز باید به تکالیف خود رسیدگی کنند.
وی گفت: برخی از اختیارات شوراها با تصویب قوانین از آن گرفته شد اما با پیگیریهای صورت گرفته این موضوع اصلاح شد و یکی از این اصلاحات برگرداندن ۴ تبصره شوراها است.
معاون وزیر شوراها را به عنوان یک بازوی توانمند در کنار آموزش و پرورش دانست و درباره عملکرد شوراها در سال ۹۸ افزود: تشکیل جلسات شوراها بخشی از قانون گرایی است که تلاش شده این شوراها قانونها را اجرا کنند و به دستورالعملها وفادار باشند.
فولادوند با بیان اینکه ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش در سال ۹۸، ۲۵۰ جلسه را برگزار کردند گفت: یکی از مولفههای موردنظر در دفتر شوراها اهتمام مسئولان بر جلسات است، در استانها و در ۸۳ درصد جلسات اعضای اصلی حضور داشتند همچنین در ۶۸۴ شورای آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه ۶ هزار و ۲۹۵ جلسه شورا تشکیل شده است که نسبت به سال گذشته کاهش جلسه نداشتیم.
وی از تلاش افراد برای کاربردی بودن مصوبات شوراها گفت و در ادامه عنوان کرد: در مجموع ۲۹ هزار و ۳۹۱ مصوبه در شوراها در سال ۹۸ داشتیم بیش از ۲۵ هزار و ۴۷۴ مصوبات اجرایی و عملیاتی شده معرفی شده که نسبت به سال ۹۷ حتی یک درصد مصوبات بیشتر ابلاغ شده است.
معاون وزیر اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد مصوبات در حوزه مالی و اداری در زیست بوم کرونا و ۱۱ درصد مصوبات در موضوعات فرادستگاهی بوده است.
فولادوند گفت: تلاش داشتیم در کنار اقتضائات بومی و منطقه ای از معاونتهای آموزش و پرورش نیز استفاده کند که ۱۲ عنوان برنامه از سوی وزیر به استانها ابلاغ شد. ۹ استان برتر در بحث شوراها داریم که باید از تلاش این استانها تقدیر کرد.
وی ادامه داد: شوراهای آموزش و پرورش به کمک مجموعهها آمدند و در شرایط کرونا در بخش مدیریت و کنترل زمان در بحث بازگشایی مدارس کمکهایی داشتند حتی در تامین مایحتاج بهداشتی نیز کمکهایی را ارائه کردند.
معاون وزیر افزود: در دوران کرونا تلاش شده است پوشش حداکثری بستر آموزش برای بچهها ایجاد شود حتی برای افرادی که هیچگونه دسترسی به آموزش نداشتند بستههای آموزشی را بین آنان توزیع کردند.
فولادوند اضافه کرد که در دوران کرونا نیز منابع درآمدی شوراها ۲۹ درصد افزایش داشته است
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی