جزییات تغییر زمان مدارس، تعطیلات زمستانی و سال تحصیلی و تغییرات جدید

جزییات تغییر زمان مدارس، تعطیلات زمستانی و سال تحصیلی و تغییرات جدید

سال تحصیلی کوتاه‌تر شد؛ جزئیات تعطیلات جدید دانش‌آموزان اعلام شد
 پیش‌دبستانی از سن ۵ سالگی اجباری شد؛ تغییر ساختار آموزشی به «۳-۳-۵-۱» تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ تصویری نمادین از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تصویب تغییر سن ورود به آموزش رسمی سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از تصویب اجباری شدن پیش‌دبستانی از سن ۵ سالگی خبر داد و گفت: ساختار آموزشی کشور به تدریج از الگوی «۳-۳-۶» به […]

 پیش‌دبستانی از سن ۵ سالگی اجباری شد؛ تغییر ساختار آموزشی به «۳-۳-۵-۱»

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۴

تصویری نمادین از دانش‌آموزان پیش‌دبستانی

تصویب تغییر سن ورود به آموزش رسمی

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از تصویب اجباری شدن پیش‌دبستانی از سن ۵ سالگی خبر داد و گفت: ساختار آموزشی کشور به تدریج از الگوی «۳-۳-۶» به «۳-۳-۵-۱» تغییر خواهد کرد.

احسان عظیمی‌راد سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات جلسه کمیسیون، گفت: در این نشست، ادامه بررسی طرح «تقویت نظام آموزش و پرورش» در دستور کار قرار گرفت و مواد ۱۱ تا ۱۵ این طرح بررسی شد؛ در نهایت، دو ماده (۱۳ و ۱۵) حذف و سایر مواد با اصلاحاتی به تصویب کمیسیون رسید.

کاهش سن ورود به آموزش رسمی

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت ماده (۱۱) طرح یاد شده، افزود: بر اساس مصوبه کمیسیون، سن لازم برای ورود به آموزش رسمی از ۶ سال به ۵ سال کاهش می‌یابد و دوره پیش‌دبستانی در این سن به‌صورت اجباری برگزار خواهد شد.

به این ترتیب، نظام آموزشی کشور که هم‌اکنون به شکل «۳-۳-۶» اجرا می‌شود، به‌تدریج به ساختار «۳-۳-۵-۱» تغییر خواهد یافت و در عوض یکسال زودتر تحصیلات به اتمام می‌رسد.

۱۲ سال تحصیلی بدون تغییر

طبق این تغییر، کودکان از ۵ سالگی وارد دوره پیش‌دبستانی می‌شوند و سپس تحصیل رسمی خود را از پایه اول تا پنجم ابتدایی آغاز می‌کنند. همچنین ظرفیت قانونی برای ایجاد دوره «پیش یک» نیز پیش‌بینی شده است تا در صورت ضرورت، سازمان تعلیم و تربیت بتواند آن را اجرا کند.

تقویم آموزشی متناسب با اقلیم

عظیمی‌راد با تاکید بر بخشی از طرح که به تغییر نظام آموزشی با توجه به اقلیم جغرافیایی می‌پردازد، گفت: وزارت آموزش و پرورش اختیار خواهد داشت تا تقویم آموزشی را بر اساس شرایط اقلیمی هر استان و شهرستان تنظیم کند.

شوراهای آموزش و پرورش می‌توانند زمان‌بندی حضور دانش‌آموزان را با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی، آب‌وهوایی و اجتماعی منطقه تعیین کنند. این اقدام موجب انعطاف و چابک‌سازی نظام آموزشی خواهد شد.

بررسی ادامه طرح

سخنگوی کمیسیون آموزش در پایان خاطرنشان کرد: بررسی این طرح در جلسات بعدی ادامه خواهد داشت و در جلسه سه‌شنبه جاری، فصل چهارم طرح که مربوط به تغییرات ساختاری در ستاد وزارت آموزش و پرورش است، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هدف نهایی کمیسیون این است که پس از تکمیل و تصویب نهایی، طرح در صحن علنی مجلس مطرح و تبدیل به قانونی کارآمد برای تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور شود.

 

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت