بازخوردهای جلسه سوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

بازخوردهای جلسه سوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

باز خوردهای جلسه سوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه بازخورد کلی جلسات – قاطعیت و صراحت: توانایی بیان ، دفاع و احقاق حق خودمان بطوری که حق دیگران ضایع نشود – ما به عنوان یک معلم و والدین باید روحیه خود کنترلی را در کودکان تقویت کنیم – روش های اثربخش جایگزین بدنی یا […]

باز خوردهای جلسه سوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

بازخورد کلی جلسات

قاطعیت و صراحت: توانایی بیان ، دفاع و احقاق حق خودمان بطوری که حق دیگران ضایع نشود

ما به عنوان یک معلم و والدین باید روحیه خود کنترلی را در کودکان تقویت کنیم

روش های اثربخش جایگزین بدنی یا همان تنبیه آزارنده : دو تا از روش های کارآمد در این زمینه*تقویت مثبت *تقویت منفی

موضوع تثبیت و قاطعیت تاکید بیشتر برای خانم ها داریم چون خانم ها ذهنشان با اقایان تفاوت دارند معمولا خانم‌ها ذهنشون چند لایه است آقایان ذهنشان تک لایه است

بازخورد فیلم اول

علائم رفتار پرخاشگرایانه عبارتند از:

*قطع صحبت دیگران * بیان و زبان بدن پرخاشگرایانه است * دیگران را مقصر می دانند(درواقع نمی توانند با طرف مقابلشان به نتیجه برد-برد دست پیدا کنند)*پوزخند و تمسخر دیگران(در مراحلی منجر به ناسزا گفتن می شود) * چشم غره رفتن و خیره شدن به دیگران *تکان دادن مشت ها * جهت دادن انگشت ها

مدیریت افراد پرخاشگر:

*رسیدن به نتیجه برد- برد (بدین صورت که فرد منافع طرف مقابل را به منظر ضرر و زیان نبیند) * گوش کردن فعال(با تمام اعضا و جوارح خود گوش کنیم که می توان به صورت تماس چشمی،سرتکون دادن، استفاده از واژه های هیجانی و…….)* تاکید روی تمام مواردی که با وی توافق کردید * تشکر از مشارکت فرد * بدون سرزنش کردن و گله و شکایت نظر خود را مطرح کنیم

بازخورد فیلم دوم

قبل از استفاده از مکانیزم شویق و تنبیه قدرت تفکر و شناخت را در کودک ایجاد کنیم یعنی چه زمانی که حضور داشته باشیم جه زمانی که حضور نداشته باشیم کودک بتواند درست را از نادرست تشخیص دهد

ارتباط عاطفی با کودک،محروم کردن کودک از برخی امتیازات ومادیات در این مورد باید به عزت نفس،غرور و مسائل عاطفی و احساسی کودک توجه شود

اگر تنبیه  همراه با خشونت باشد،نه تنها اثر بخشی ندارد بلکه روحیه پرخاشگری وعاصی بودن را در کودک رشد می دهد.

 

تشویق نباید حالت رشوه به خود بگیرد

کودک یک انسان است وانسان جایزالخطا است. ما باید به کودک اجازه اشتباه و تجربه اندوزی بدهیم

تشویق و تنبیه را با یک نگاه صبورانه به کودک اعمال کنیم

بازخورد فیلم سوم

تقویت مثبت یعنی یک محرک خوشایند یک عامل در واقع مطلوب رو ما وارد محیط می کنیم این یک محرک خوشایند یک عامل در واقع مطلوب رو ما وارد محیط می کنیم این محرک برای این فرد خوشایند است

در تقویت منفی همچنان که خدمتتون عرض کردیم ما اینجا محرک ناخوشایند محرک آزارند محرکی که در واقع خیلی تمایلی برای مواجه با ندارد و از محیط حذف می‌کنیم  درتقویت منفی ما یک محرک ناخوشایند رو یک محرک اذیت کننده از محیط حذف می کنیم به این امید که باعث بشود و رفتار تقویت بشود

جریمه :  بیشتر در ذهن جریمه های مدرسه  تکالیفی است که به فرد داده می شود اما منظور از جریمه در اینجا  بحث تشویق و تنبیه و بحث های روانشناسی به این معناست که شما یک امتیازی رو از کودک در واقع می گیرید به خاطر رفتار نامطلوب از یک در واقع امتیازی محروم می کنید

-حضرت علی علیه السلام می فرمایند: الافراط فی الملامه یشب نیران الجاج زیاده روی در سرزنش آتش لجاجت را شعله ور می کند

 

بازخورد فیلم چهارم

افراد پرخاشگر معمولاً این ویژگی را دارند که تصور می‌کنند اگر بخواهند حقوق دیگران منافع دیگران را ببینند به این معناست که حقوق و منافع خودشان را از دست دادند و به این دلیل معمولاً فقط دنبال حقوق خودشان هستند فقط خودشان و منافع خودشان را میبینند برخوردشان با دیگران چه از بابت فن بیان سخنوری کلامی که استفاده می‌کنند

در ارتباط با ویژگی های افراد کمرو که معمولاً  خانواده‌ها مربیان هم گله‌مند از اینکه فرزندانشان به دانش‌آموزان ویژگی کمرویی را دارند یکی از ویژگی ها شون هست که * خودشون رو دست کم میگیرند* و افراد پرخاشگرداخل بحث برقراری ارتباطات کلامی و غیرکلامی بیشتر پرخاشگری بود اینها مهارت کمی را در ارتباطات دارند

افراد قاطع و صریح می توانند احساسات و اعتقادات هیجانات شون رو به طور مستقیم بیان کند بدون اینکه بخوان از سرزنش بخوان از گوشه و کنایه بخوان از حواشی استفاده کنند این نکته بسیار حائز

 

اهمیت است بعضی از افراد را می بینید که وقتی میخوان درخواستی از شما دارند این شجاعت را ندارند که بیان درخواست مستقیم مطرح کند

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت