به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزشوپرورش به نقل از فارس، علی الهیار ترکمن بابیان اینکه لایحه بودجه بر اساس ویژگیها و رویکردهای کلان نشئتگرفته از وضعیت اقتصاد کلان کشور بستهشده است، اظهار کرد: لایحه بودجه علاوه بر کارکرد تأمین منابع مالی سه رویکرد تنظیمگری، سیاستگذاری و اصلاح ساختار را نیز دارا است.
وی افزود: کلیات اعتبارات آموزشوپرورش در سال ۹۷ بالغبر ۴۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد بود که ۱۱٫۳ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص میداد و این رقم برای سال آینده ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که اگر دو هزار میلیارد تومان رتبهبندی را کنار بگذاریم، آموزشوپرورش ۱۳٫۴ درصد از منابع بودجه کل کشور را شامل شده و رشد آن ۲۵ درصد است.
الهیار ترکمن با اشاره به ۲۰ درصد رشد افزایش دستمزد و حقوق گفت: سرانه دانشآموزی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان، سرانه غذای مدارس شبانهروزی روزانه ۳۵۰۰ تومان، سرانه ورزشی ۷۶۰۰ تومان، سرانه ارتقای سلامت جسمانی ۴۴۰۰ تومان، سرانه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ۲۵۵ هزار تومان برای حدود ۲ میلیون نفر جامعه هدف، سرانه پرورشی ۲۰ هزار تومان برای سال آینده در لایحه بودجه در نظر گرفتهشده است.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزشوپرورش افزود: در بودجه برای ۱۲٫۳ میلیون دانشآموز مدارس دولتی هدفگذاری شده و جمع جبری کارکنان ما در مهر ۹۸ حدود ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر است.
الهیار ترکمن بابیان اینکه از این اعداد و ارقام رضایت نداریم، گفت: باید ۹۴ درصد اعتبار را برای هزینههای اجتنابناپذیر که عمدتاً حقوق و دستمزد است، صرف کنیم.
وی در مورد پرداخت حقوق معلمان گفت: همه حقوق و مزایای معلمان، طبق قوانین و مقرراتی چون قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین میشود و منابع ما در آموزشوپرورش، ورودیهای متعدد دارد که باید یککاسه شود و شفافیت داشته باشیم و اگر بخواهیم شفافسازیکنیم در قوانین و پیشبینی منابع آموزشوپرورش است؛ آموزشوپرورش باید دارای یک منبع مالی، کافی و بسنده باشد.
وی بابیان اینکه اعتبارات آموزشوپرورش باید تا ۷۰ هزار میلیارد تومان رشد کند اما عملاً امکان تحقق آن از بودجه عمومی وجود ندارد، اظهار کرد: باید بهجای بودجه عمومی روی جی دی پی تمرکز کرده و چهار درصد آن را به آموزشوپرورش اختصاص دهند.
الهیار ترکمن بابیان اینکه آموزشوپرورش تا در قوانین عام است و قانون خاص ندارد، مشکلاتش حل نمیشود، گفت: مجلس همت کند و آموزشوپرورش را مانند وزارت علوم دارای قانون اداری مالی خاص کند؛ البته در حال کار روی پیشنویس این قانون هستیم که احتمالاً تا اردیبهشت آماده میشود.
وی با اشاره به اقدام مجلس برای معافیت مدارس از هزینه آب و برق و گاز افزود: این اتفاق افتاد ولی وزارت نیرو مقاومت میکند؛ معافیت آب و گاز عملیاتی شده ولی وزارت نیرو برای برق همراهی نمیکند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزشوپرورش با تأکید براینکه باید از تمام ظرفیتها بهره بگیریم و آموزشوپرورش را به جلو ببریم، درباره طرح خرید خدمات آموزشی و حذف آن در کمیسیون آموزش گفت: باید مشخص شود که آموزشوپرورش اجازه مشارکت دارد یا خیر؛ اگر ندارد مجلس یک مادهواحده بدهد و آن را برای همیشه تعیین تکلیف کند. درحالیکه در ۱۵ بند سند تحول به مشارکت اشارهشده است؛ قوانین نباید برای ما گزینشی باشد. چه اشکالی دارد خرید خدمات انجام شود. اگر اشکالی وجود دارد آن را رفع کنیم نه آنکه کل مشارکت را زیر سؤال ببریم.
وی ادامه داد: اجرای سند تحول از برنامههای وزیر آموزشوپرورش است، چندین راهبرد کلان و اهداف عملیاتی در سند تحول به مشارکت از بخش غیردولتی و منطقی کردن اندازه آموزشوپرورش اشاره دارد و علت طرح خرید خدمات در لایحه بودجه عمل به همین امر بوده است
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی