تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان

تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان

تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان
تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان ✍️حمیدرضا رحیمی ✍️تقی درخشان فر همکاران گرامی سلام ، در مورد پیش نویس های قبلی آیین نامه رتبه بندی اعتراضات زیادی صورت گرفت.. 🔸 انتظار فرهنگیان این بود که محدودیت ها برداشته شود و موانعی که مانع کسب رتبه های بالا می شد برطرف گردد، از جمله این […]

تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان

تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان
تحلیلی بر متن نهایی ایین نامه رتبه‌بندی‌معلمان

✍️حمیدرضا رحیمی
✍️تقی درخشان فر

همکاران گرامی سلام ، در مورد پیش نویس های قبلی آیین نامه رتبه بندی اعتراضات زیادی صورت گرفت..

🔸 انتظار فرهنگیان این بود که محدودیت ها برداشته شود و موانعی که مانع کسب رتبه های بالا می شد برطرف گردد، از جمله این موانع، شرط مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا برای رتبه های ۴ و ۵ بود ..

اما گویا آقایان اش بی نمک قبلی را حسابی شور کرده اند!!
متاسفانه در نسخه نهایی آیین نامه رتبه بندی ، شاهد موارد عجیب و غریبی هستیم از جمله اینکه برای مدرک تحصیلی در مجموع ۲۵ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده است ، به عبارتی به طور کامل مدرک تحصیلی را بی اعتبار کرده و مواردی مانند ضمن خدمت با ۱۰۰ امتیاز ، چهار برابر حداکثر مدرک تحصیلی امتیاز دارد و یا عضویت در کارگروه ها و شوراها دو برابر بالاترین مدرک تحصیلی امتیاز دارد
مربی و سرپرست بودن در جشنواره ها و مسابقات تقریباً به همان اندازه مدرک تحصیلی امتیاز دارد!

🔸در نسخه نهایی مواردی که مربوط به همکاران شاغل در مناطق محروم روستایی و دورافتاده و استثنایی بود ، ظاهرا نادیده گرفته شده است

🔸تولید محتوا بیش از سابقه تدریس امتیاز دارد، در حالیکه اکثر همکاران با توجه به عدم اطلاع و آگاهی از این فرم امتیاز بندی قادر به کسب امتیاز از بند تولید محتوا نبوده اند و بسیاری از معلمان که در مناطقی روستایی و عشایری شاغل بوده و کلاس های آنان به صورت حضوری برگزار شده است با توجه به عدم نیاز به تولید محتوا در این مورد اقدامی نکرده اند

🔸مشارکت در سامانه پیشنهادات و مدیریت دانش دو برابر بالاترین مدرک تحصیلی، یعنی ۵۰ امتیاز دارد در حالی که این سامانه مدتهاست فراموش شده است و بسیاری از همکاران حتی از وجود این سامانه هم اطلاع ندارند!!

🔸تدریس در کارگاه های تخصصی ۵۰ امتیاز دارد، مگر چند کارگاه تخصصی برگزار می شود و چند درصد همکاران این امکان برای ایشان فراهم است که به تدریس در این کارگاه ها بپردازند؟؟؟

🔸 تولید محتوا ۷۰ امتیاز دارد، در حالی که مدیران و معاونان مدارس و برخی دیگر از کادر اجرایی مدارس با توجه به شیوه خدمت خود ، نیازی به تولید محتوا نداشته اند ؟

🔸مربی و سرپرست گروه های فرهنگی و ورزشی ۲۰ امتیاز دارد ، این مورد برای همکاران شاغل در پست های تربیت بدنی و پرورشی ممکن است مورد مناسبی باشد اما معلمان شاغل در کلاس های درس قطعا از این امتیازات محروم خواهند ماند

🔸تدریس بیش از ساعت موظف ۴۰ امتیاز دارد!!
آیا برای همه همکاران این امکان فراهم شده است ؟؟؟
آیا نیاز به تدریس بیش از ساعت موظف وجود داشته است؟؟
گویا آموزش و پرورش میخواهد با گروکشی از آیین نامه رتبه بندی معلمان، معلمان را وادار به تدریس رایگان و مجانی برای آموزش و پرورش کند !!

🔸تالیف کتاب‌های آموزشی ۲۰ امتیاز دارد !
چه تعداد از همکاران قادر خواهند بود این امتیاز را کسب کنند ؟
آیا همه معلمان باید مولف کتاب های آموزشی باشند تا مشمول رتبه های بالا شوند؟؟

🔹بزرگترین ضعف و ایراد این آیین نامه آن است که همه همکاران شاغل در پست های مختلف به یک شیوه و یک فرم مورد ارزیابی قرار گرفته اند ، در حالی که حیطه ، روش کار و مسوولیت آنان با همدیگر متفاوت است …

برای مثال ، نه یک مربی پرورشی هرگز در جشنواره الگوهای برتر تدریس شرکت کرده است و نه یک آموزگار یا دبیر، مربی دانش آموزان شرکت کننده در مسابقات فرهنگی هنری بوده است ( استثنا ها مشمول فعالیت در پست غیر مرتبط هستند )

🔹امتیازات را باید در عرض هم قرار می دادید نه در طول هم، تا آموزگار از تدریس و مربی پرورشی از فعالیت فرهنگی و مربی گری اش امتیاز بگیرد ..

🔹فرم امتیازات به گونه ای تدوین شده است که حدود ۵۰۰ امتیاز ( از ۱۰۰۰ امتیاز ) قابل کسب توسط اکثریت ، کسب ۲۰۰ امتیاز بعدی ( برای ۷۰۰ امتیازی شدن و کسب رتبه های مربی معلم و استادیار معلم ) #دشوار ، کسب ۱۰۰ امتیاز بعدی ( برای رتبه دانشیار ) #بسیار_دشوار و در نهایت کسب حداقل ۱۰۰ امتیاز در مرحله بعدی و مشمول امتیاز ۹۰۰ یا بیشتر ( برای برخوردای از رتبه استاد معلم ) #در_حد_غیر_قابل دستیابی بوده و #تعداد_معدودی مشمول رتبه استاد معلمی خواهند شد …

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

  1. متاسفم برای نظام آموزشی که مشکلات صف و ستاد در مناطق محروم خبر ندارد و برای اندکی افزایش چگونه معلمان را سنگ قلاب می کند

    به این نظر امتیاز بده
  2. لطفا امتیاز کسب رتبه استاد معلم درآیین نامه رتبه بندی فرهنگیان راحداکثر ۸۵۰درنظر بگیرید تاحداقل بعضی ازهمکاران پرتلاش ما بتواننداین رتبه راتاپایان خدمت خود کسب نمایند.

    به این نظر امتیاز بده
  3. ۱- لطفا محدویت کسب مقام معلم نمونه در۵سال منتهی به ۱۴۰۰برداشته شودتاکسانی که ازبدوخدمت به عنوان معلم نمونه انتخاب گردیده اند ازاین امتیاز محروم نشوند.۲ -دربخش تالیفات کسانی که دارای پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد ودکتر اهستندازامتیاز تالیفات دراین بخش بهره مند شوند.

    به این نظر امتیاز بده
  4. در تدوین آیین نامه عباس نجار ریس تدوین بوده که خودش سالهاست دور از بدنه آموزش و پرورش بوده و مدرسه غیر انتفاعی دارد و در بنیاد سعدی شناسی بوده که همه ملاکهارو یکجا به نفع خودش تنهایی تدوین کرده و ما هیچ ماه نگاه

    به این نظر امتیاز بده
  5. سلام. به همه فرهنگیان عزیز.
    یک چیز به شما بگم از برج ۳سال قبل همینطوری رتبه بندی را کش دادند.چون واقعا مجلس ودولت وهمه نظام نمیخواهندکه به معلم پول بدهند.
    پس بنابراین بااین بهانه های که درست میکنند باید همگی بفهمید که به چامعه معلم دولت پول نمیدهد.
    اگر واقعا دولت ومجلس میخواهند به معلم پول بدهند. این بهانه ها چیه.
    راستی وقتی ایین نامه را اینطوری نوشتند یعنی اینکه ۴۰هزار میلیارد نصفش بیشتر میمونه که اقایان بزنند به جیب

    به این نظر امتیاز بده
  6. باسلام، بازنشستگان تامین اجتماعی بدون ازهرگونه جلسه ای یاتاییدشورانگهبان و مجلس یاکسب ۱۰۰۰ امتیاز بایک جلسه چندنفره بیش از ۵۷درصد یکجا و یک شبه به حقوق شان افزوده گردید، شماببینیدبرای چندرغاز رتبه بندی فرهنگیان حتی کنگره امریکا هم خبردار شد اماهنوز درپیچ و خم دولت جولان میده،
    آخرش چه کار می خواهید کنیدبااین این رتبه بندی نصفه و نیمه، حق معلم نیست اینطور سرگردان باشه

    به این نظر امتیاز بده
  7. باسلام ،انصافا آیین نامه رتبه بندی معلمان تناقضات زیادی با وضعیت میدانی و واقعی کاری و آموزشی و تربیتی تعلیم وتربیت مستقر دارد، وبجای آنکه نیرو محرکه ای برای تقویت انگیزه های کاری باشد، ناامیدی وعدم دستیابی را با فرد منتقل می گند. شروط سنگین گذاشتن بازه ی زمانی حداقل پنج ساله می خواهد والا مثل اینست که پاهای کسی را ببندی و فتح کوه را از وی مطالبه کنی یا شانه های کسی را ببندی و از او بخواهی که کشتی بگیرد ،چه جوری می شود که جلو ادامه تحصیل واعمال مدارک و… به طرق مختلف از قبل گرفته شده ولی به یکباره از شروط تامه برای کسب رتبه های بالا باشد؟

    به این نظر امتیاز بده
  8. خوب یک دفعه بگوییدرتبه بندی رو برای یک تعداد خاص می‌خواهیم اجرا کتیم در واقع فقط یک تعدادی به حقوقشون اضافه می‌شود واقعا که خدا از سرتون نگذرد

    به این نظر امتیاز بده
پشتیبانی سایت