محرومیت دانشآموزان استثنائی از ابزار آموزشی ۱۰ درصد بیشتر از دانشآموزان عادی
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: نابرخورداری دانشآموزان استثنایی نسبت به سایر دانشآموزان به دلیل عدم دسترسی به ابزار آموزش مجازی بیشتر است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری با رسانهها اظهار کرد: برای اجرای عدالت ترجیحی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه باید وقت بیشتری بگذاریم، اگر به تعلیم و تربیت این دانشآموزان نپردازیم آسیبهای آنها بیشتر از دانشآموزان عادی خواهد بود.
وی افزود: نظام جهانی پیرامون دانشآموزان با نیازهای به ویژه اگر معلولیتها با محرومیت همراه هم باشد حساسیت دارد از سوی دیگر علاوه بر ماموریتهای آموزش و پرورش بخشی از وظایف سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت باید در مجموعه آموزش و پرورش استثنایی اجرا شود، همچنین در شرایط کرونا نیاز داریم تدریس این دانشآموزان به ویژه نابینایان و ناشنوایان از نزدیک صورت بگیرد از سوی دیگر نقش خانوادهها در این شرایط بسیار پررنگتر شده است.
۴۰ درصد دانشآموزان استثنایی به ابزار آموزش مجازی دسترسی ندارند
حسینی گفت: نابرخورداری دانشآموزان استثنایی نسبت به سایر دانشآموزان به دلیل عدم دسترسی به ابزار آموزش مجازی بیشتر است یعنی اگر در میان دانشآموزان عادی ۳۰ درصد دسترسی به ابزار هوشمند نداشته باشند در میان دانشآموزان استثنایی به ۴۰ درصد میرسد و این میزان حداقل ۱۰ درصد بیشتر است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: ۱۶۰۰ مدرسه برای دانشآموزان استثنایی ساخته شده است و برای برخی گروهها نیز به صورت ویژه مدرسه ساختهایم به عنوان مثال ۳۴ مدرسه ما شبانه روزی است و با ۱۴ مدرسه اوتیسم که امسال ساخته میشود ۶۲ مدرسه مخصوص اوتیسم خواهیم داشت، ۲۳ مدرسه مخصوص نابینایان، ۲۶ مدرسه ویژه معلولان جسمی و حرکتی و ۱۰۰ مدرسه برای ناشنوایان داریم که به صورت ویژه برای آنها مناسب سازی شده است.
حسینی با اشاره به اینکه ۸۵۰ مدرسه پشتیبان و ۲۱ هزار مدرسه پذیرا داریم، متذکر شد: در مدارس پذیرا که مدارس عادی هستند دانشآموزان دارای معلولیت پذیرش میشوند؛ ۷۲۵ مدرسه ما توسط سازمان نوسازی مدارس مناسب سازی شده است و ۵۷۱ مدرسه تا آخر سال و در مجموع ۱۲۹۶ مدرسه برای دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسب سازی خواهد شد.
وی مطرح کرد: برای گروه معلمان نابینان و ناشنوا ۴۰ ساعت و معلمان کم توان ذهنی و اوتیسم ۱۲۰ ساعت آموزش داشتیم همچنین ۳۹ دوره آموزش ضمن خدمت با رویکرد کرونا برگزار کردیم که ۳۱۷۴ نفر ساعت در آن شرکت کردند، ۶۰ هزار و ۱۹۰ ساعت آموزش مجازی برای همکاران به ویژه در حوزه کتب جدید التالیف برگزارد شد و سامانه آموزش ضمن خدمت را راه اندازی کردیم.
۲۸ درصد دانشآموزان استثنایی به شاد دسترسی ندارند
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره دسترسی دانشآموزان با نیازهای ویژه به آموزش مجازی بیان کرد: ۷۲ درصد دانشآموزان از شاد، ۱۸ درصد از بستههای یادگیری و درسنامه، ۵ درصد ظرفیت خانواده و ۳ درصد آموزش تلویزیونی استفاده میکنند در بحث اینترنت ۴۴٫۶ درصد از همراه اول، ۲۷٫۷ ایرانسل، ۴٫۱ درصد اینترنت ثابت، ۹ دهم درصد رایتل و ۲۲٫۷ درصد اصلا از اینترنت استفاده نمیکنند.
حسینی ادامه داد: ۱۱٫۱ درصد گوشی هوشمند شخصی، ۷ دهم درصد لب تاب، ۱۲٫۴ درصد گوشی پدر و ۵۲٫۱ درصد از گوشی مادر استفاده میکنند همچنین ۴٫۶ درصد تلویزیون غیر هوشمند و یک دهم درصد تلویزیون هوشمند دارند.
مشکل آموزش نابینایان در شاد
وی با اشاره به اینکه مشکل در شاد این است که برای نابینایان نرم افزار گویا ساز نداریم، متذکر شد: اپلیکیشن ویژه دانشآموزان استثنایی تا هفتههای آینده رونمایی خواهد شد که تمام مراکز تحت پوشش ما را در خود داشته و به خانوادهها معرفی میکند همچنین ۵ هزار تبلت و موبایل به دانشآموزان با نیازهای ویژه اهدا شده است و تا دو هفته آینده حداقل ۱۰ هزار مورد دیگر اهدا میشود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: هماکنون نماد موفقیت این شده است یک مدیر چند مدرسه ساخته و چقدر حقوق را افزایش داده است و کمتر بررسی میکنند که مداخلات یک مدیر تا چه میزان باعث افزایش کیفیت آموزش شده است، بسته مداخلات به هنگام طلایی را طراحی کردیم که ۴ هدف شناسایی دانشآموزان با نیازهای ویژه، پوشش کامل، پوشش استانداد و به هنگام را مدنظر دارد.
وی افزود: اولین گام برای مداخلات به هنگام غربالگری و شناسایی است که در آموزش و پرورش در سن ۶ سالگی این مداخلانت انجام میشود اما از بدو تولد باید مداخله را انجام دهیم، بیش از دو هزار دانشآموز داریم که زیر سه سال برای آنها مداخلات انجام میشود و هماکنون وزارت بهداشت به محض تولد افراد دارای نیازهای ویژه را شناسایی میکند اما دادههای آن در دست ما نیست، بهزیستی نیز در سن ۴ سالگی تنبلی چشم را بررسی میکند که دادههای آن در دست ما نیست بنابراین باید دادهها را با هم لینک کنیم تا بتوانیم مداخلات بهتری را انجام دهیم.
آمار دانش آموزان دارای معلولیت
حسینی بیان کرد: در حال طراحی لایحهای هستیم تا کارکنان آموزش و پرورش استثنایی را از قانون جامع خدمات کشوری استثنا کنیم و مزایای پیش از آن را به آنها برگردانیم همچنین نظام سنجش صلاحیتهای معلمی توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده است و دبیرخانه کشوری آن در حوزه استثنایی در خراسان رضوی است که میتواند باعث اجرای درست قانون رتبه بندی شود.
وی درباره رشد بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ متذکر شد: بودجه در مقایسه با سال ۹۹ ۳۳ درصد رشد داشته است و بودجه سال ۹۹ به نسبت سال ۹۸ هم ۵۰ درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره آمار دانشآموزان دارای معلولیت گفت: ۶۰ هزار و ۱۷۰ نفر دانشآموز کم توان ذهنی، ۵ هزار و ۶۷۱ نفر آسیب دیده بینایی، دو هزار دانشآموز آسیب دیده بینایی در مدارس خاص، ۱۶ هزار دانشآموز ناشنوا، ۸ هزار دانشآموز چند معلولیتی، ۷ هزار دانش آموز معلول جسمی و حرکتی در مدارس تلفیقی و دو هزار نفر در مدارس خاص، ۲۵۰۰ دانشآموز دارای اختلال رفتاری، هیجانی و طیف اوتیسم در مدارس و یژه و ۳۰۰ نفر در مدارس پذیرا و ۵۰ هزار نفر دانش آموز دارای مشکلات ویژه یادگیری داریم
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی