نگاه سازمان برنامه بودجه به اصلاح ساختار آموزش‌ و پرورش

نگاه سازمان برنامه بودجه به اصلاح ساختار آموزش‌ و پرورش

[ad_1] فرج‌الله فتح‌الله‌پور معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اصلاح ساختار آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مباحث بودجه سال ۹۸ توجه به بودجه‌ریزی عملیاتی است که یکی از نتایج آن اصلاح ساختار است و وزارت آموزش و […]

[ad_1]

فرج‌الله فتح‌الله‌پور معاون امور آموزش و پرورش عمومی و فنی حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اصلاح ساختار آموزش و پرورش اظهار کرد: یکی از مباحث بودجه سال ۹۸ توجه به بودجه‌ریزی عملیاتی است که یکی از نتایج آن اصلاح ساختار است و وزارت آموزش و پرورش نیز باید آن را اجرا کند.

وی افزود: در وزارت آموزش و پرورش، مدارس مراکز هزینه هستند اما این بدین معنا نیست که مدارس هزینه‌زا هستند. در بحث بودجه‌ریزی و اصلاح ساختار باید بگوییم به عنوان مثال مدرسه باید دو کلاسه یا ۶ کلاسه باشد و مطالعاتی صورت بگیرد که براساس آن مدارس و مناطق آموزشی از پایین به بالا دیده شود.

فتح‌اللهپور گفت: برای اصلاح ساختار، آموزش‌وپرورش دو معاونت را ادغام می‌کند اما با این اقدامات اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اصلاح ساختار باید در “صف” باشد و در این صورت خیلی از مباحث حل می‌شود؛ هم‌اکنون بیشتر اعتبارات در بحث حقوق صرف می‌شود و اعتباری برای کیفیت آموزشی باقی نمیماند.

معاون امور سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: به عنوان مثال به جای اینکه مدرسه ۵  کلاسه بسازیم مدارس بزرگتر ساخته شوند که این باعث کاهش هزینهها میشود و کیفیت آموزش بالاتر میرود. اینکه برای یک دانش یک معلم بگذاریم کیفیت را به همراه ندارد البته شاید خیلی جاها ناچار باشیم اما در مواردی می‌توان اصلاحات را انجام داد.

وی بیان کرد: ۱۰۷ هزار مدرسه در کشور با ۱۲ میلیون دانش آموز داریم که به طور متوسط در هر مدرسه ۱۲۰ نفر حضور دارند در حالیکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست و در مقیاسهای بزرگ کار میکنند. این رویکرد باعث میشود مدرسه با فضای بزرگ و امکانات کامل ساخته شود اما نمیتوان برای یک مدرسه یککلاسه‌، امکانات کافی مانند سالن ورزشی یا کتابخانه ساخت.

فتح الله پور ادامه داد: در بودجه سال ۹۸ در بحث بودجهریزی عملیاتی اتفاق خاصی افتاد و منجر شد اصلاح ساختار و استفاده بهینه از ظرفیتها انجام شود.

وی درباره سرانه دانشآموزان مدارس شبانهروزی در بودجه ۹۸ عنوان کرد: کم بودن این سرانه موردی بود که ما هم به آن اشاره کردیم و این سرانه بسیار پایین است و در بازدیدهایی که انجام دادیم وضع مدارس شبانه روزی مناسب نیست اما در کلان کشور باید مشخص شود بالاخره آموزش و پرورش در اولویت است یا آموزش عالی؟

معاون سازمان برنامه و بودجه در پایان تاکید کرد: حل مسایل آموزش و پرورش و در اولویت قرار گرفتن مشکلات، نیاز به پیگیری تخصصی دارد و تشکل‌ها باید با برنامه به این مسائل وارد شوند و حرف آنها با استدلال همراه باشد.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت