💢 رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش :
علی محبی؛ رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از ارائه جزئیات درباره آییننامه جدید رتبهبندی خودداری کرد و با تشریح کلیاتی از تغییرات پیشروی رتبهبندی معلمان گفت:
🔹 شاید اکنون صلاح نباشد، جزئیات آییننامه جدید رتبهبندی معلمان را تشریح کنم، آییننامه جدید باید فرایند تصویب را طی کند، اما به صورت کلی آییننامه جدید در مقایسه با گذشته به دنبال ارتقای کیفیت صلاحیتهای حرفهای معلمان است.
🔹 آییننامه جدید رتبهبندی معلمان برای مرحله ارتقا تدوین شده است که مسئولیت این کار را پژوهشگاه بر عهده گرفت. سه گروه پژوهشی برای این کار تشکیل شدند که با معلمان، مسئولان و نمایندگان مجلس گفتگو کردند و مشکلات احصا شد، در نهایت براساس نتایج به دست آمده، آییننامه جدید رتبهبندی معلمان تدوین شد و اکنون در مسیر بررسی و تصویب قرار گرفته است.
🔹 در رویکرد جدید، مراجع ارزیابی صلاحیتهای حرفهای معلمان متنوعتر شده است، یعنی علاوه بر مدیر مدرسه و ارزیابان، مراجع جدید در اینباره نظر میدهند تا بتوانیم به معنای واقعی کیفیت تدریس معلمان در کلاس درس را بسنجیم و رتبهبندی در مسیر رشد معلمان قرار بگیرد.
🔹 جامعه ذینفعان یعنی دانشآموزان، والدین، مدیر مدرسه و همکاران لحاظ شدهاند همچنین براساس تجارب جهانی کشورهایی که در این زمینه کار کردهاند، تغییرات خوبی در آییننامه لحاظ شده است.
🔹 در فاز نخست، ملاک و معیار رتبهبندی عمدتاً مربوط به مستندات بود، اما در آییننامه جدید تنوع ایجاد کردیم به گونهای که عملکرد معلم در طول سال تحصیلی مورد ارزیابی قرار میگیرد. آزمونهایی برای ارزیابی عملکرد معلمان در طول سال تحصیلی، طراحی شده است. همچنین مشاهده یکی از ابزارهاست، به دلیل آنکه محدودیت زمانی گذشته را نداریم میتوان مسیر ارزیابی را علمی و دقیق اجرا کرد.
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی