باز خوردهای  فیلم دوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

باز خوردهای  فیلم دوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

باز خوردهای  فیلم دوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه بازخورد کلی جلسات   – تنبیه تعریف می شود تحت عنوان آگاه کردن، هوشیار کردن ، واقف کردن فرد به امری . از همین معنای لغوی تنبیه بر می آید که ما اگر تنبیه را بدون اطلاع دادن به آن فرد و بدون آگاهی رساندن […]

باز خوردهای  فیلم دوم دوره ضمن خدمت تشویق و تنبیه

بازخورد کلی جلسات

 

– تنبیه تعریف می شود تحت عنوان آگاه کردن، هوشیار کردن ، واقف کردن فرد به امری . از همین معنای لغوی تنبیه بر می آید که ما اگر تنبیه را بدون اطلاع دادن به آن فرد و بدون آگاهی رساندن و بدون تشریح دلایل انجام تنبیه آن را صورت بدیم طبیعتا تاثیر لازم را نخواهد داشت

تنبیه باید توسط معلم باید انجام بشود و یا توسط والدین ، منظور این است که فرد مجاز برای انجام تنبیه خود معلم است و شایسته نیست آن را به سایر دانش آموزان واگذار کند و این هم اختلافاتی را بین دانش آموزان ایجاد می کند و هم این که باعث صدمه دیدن عزت نفس آن دانش آموز می شود پس این تنبیه باید علاوه بر به جا و مقتضی و شیوه درست باید توسط خود معلم صورت بگیرد.

امام علی(ع) می فرمایند: عاقل از طریق ادب پند می پذیرد و این چهارپایانند که جز با زدن تربیت نمی شوند. یعنی ما به هیچ عنوان نباید از تنبیه های بدنی در ارتباط با انسان استفاده کنیم

هر ارتباطی دو پایه اساسی دارد یک احترام و اعتماد که می تواند  این دو پایه را تضعیف کند

به طور کلی ما می توانیم به این نکته اشاره کنیم که تنبیهات بدنی هم سلامت روحی و روانی فرد را و هم سلامت جسمانی فرد را و هم سلامت اجتماعی فرد را این سه تا سلامت فرد را مورد لطمه و خدشه و آسیب وارد خواهد کرد

تشویق و تنبیه باید هدفمند و برنامه ریزی شده باشد یعنی ما در نقش معلمان و مربیان و یا در نقش والدین باید استفاده از این دو مکانیزم تشویق و تنبیه را قبلا  روی اینها فکر کنیم در ذهنمان آن را تحلیل کنیم و متناسب با شرایط و اقتضاهایی که در آن قرار داریم ببینیم اثربخش ترین شیوه کدام هست و به یک شیوه هدفمند و برنامه ریزی شده بتوانیم تشویق و تنبیه را پیش ببریم

– افراط در تشویق و تنبیه به هیچ عنوان مطلوب نیست و آن تاثیرگذاری را نخواهد داشت

 

بازخورد فیلم اول

یکی از شیوه های مناسب تنبیه این است که شما وقتی که کودک رفتار نامطلوب انجام می دهد با پرسش چند سوال می توانید نتایج و عواقب آن رفتار را برای آن فرد آشکار کنید که آن می تواند این عواقب را برای شما در پی داشته باشد.

-تنبیه می تواند طیف خیلی وسیعی را در بربگیرد شکل های مختلف تنبیه می تواند شامل جریمه ، تغافل( به غفلت انداختن و نادیده انگاشتن و یا بخشودن) ، بی اعتنایی، تهدید ، محروم سازی، تمسخر ، تنبیه بدنی، جبران ، تغییر چهره و نگاه و خیلی از شکل های که می تواند تنبیه در بر داشته باشد

– نکته ایی که اینجا حائز اهمیت است  شرایطی است که ما در امر تنبیه آن شرایط را باید رعایت کنیم . این شرایط را ما می توانیم در سه مرحله بررسی کنیم . شرایط قبل از تنبیه، شرایط حین تنبیه، شرایط بعد از تنبیه باشد.

 

 

 

بازخورد فیلم دوم

 

 

تنبیه متناسب با خطای کودک باشد به خصوص اگر خطایی به صورت سهوی و غیرارادی صورت گرفته است اینجا خیلی نباید تنبیه را سختگیرانه باشد

در هنگام خشم و عصبانیت تنبیه صورت نگیرد چون طبیعتا خشم و عصبانیت که برای ما مستولی شده است همراه با آن احساسات منفی و مخرب به کودک منتقل می شود

در هنگام تنبیه ما از کلمات نامناسب  و واژه های نامناسب استفاده نکنیم. واژه های که شحصیت کودک را تخریب کند و عزت نفسش را از بین ببرد

به توانایی کودک توجه بشود اگر کودک آن رفتاری که از آن می خواهیم در حد توانش هست ولی با مسامحه و تنبلی و با پشت گوشت انداختن آن را انجام نداده بحث دیگری است

-تنبیه مضاعف یعنی این که اگر کودک و دانش آموز خطایی کرد به واسطه این خطا باید یکبار مورد تنبیه و مواخذه قرار بگیرد نه این که کودک و دانش آموز خطایی را مرتکب شده است هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی آن را مورد تنبیه قرار بدهیم

-تشویق های که مبتنی بر تقویت ارتباط عاطفی باشد به مراتب از تشویق های مادی تاثیر بالایی خواهد داشت و امام حسن (ع) می فرمایند: شما کودکان امروز اجنماع هستید و امید می رود در آینده بزرگان اجنماع باشید و در کسب علم و دانش بکوشید

 

بازخورد فیلم سوم

 

 

یکی از موارد تحقیر شخصیت کودک است طبیعتا با تنبیه شخصیت کودک مورد توهین قرار می گیرد و تخریب می شود و در آینده دیگر خیلی نمی توان امید داشت که این شخصیت بتواند ترمیم پیدا کند و حتی این تخریب شخصیت باعث می شود دیگران هم از این رفتارهای این فرد در امان نباشند

یکی دیگر از تاثیراتی که  تنبیه دارد روحیه زورگویی را در کودک ایجاد می کند یعنی کودکی که همواره توسط والدین و یا مربیان مورد تنبیه قرار می گیرد عادت می کند که آن هم به افراد زیر دست خودش به افراد ضعیف تر از خودش این زورگویی این روحیه تحکم و استبداد و تنبیه شدن را انجام بدهد

 

 

یکی دیگر از عواقب این تنبیه می تواند خودآزاری یا دگرآزاری هم در واقع باشد که وقتی کودک تنبیه بدنی را در واقع تحمل می کند و نمی تواند دیگران را مجاب کند خود آزاری می کند و اگر این توان را داشته باشد دگر آزاری سایر دانش آموزان و سایر اعضای خانواده را آزار می دهد

– مورد بعدی که از آثار و عواقب تنبیه بدنی است این است که فرد بی اراده و مایوس بار می آید که این هم باز در سنین بزرگسالی این یاس و ناامیدی می تواند آثار و عواقب زیادی را برای فرد در پی داشته باشد

 

بازخورد فیلم چهارم

دوم تشویق و تنبیه باید بر اساس مطلوب بودن یا مطلوب نبودن آن رفتار صورت بگیرد نه بر اساس احساسات و هیجانات آنی که بر ما مستولی می شود این نکته مهمی است ما باید تاکیدمان روی خود آن رفتار یا عمل خاص باشد و حین انجام تشویق و تنبیه هم در واقع اگر کلامی را استفاده می کنیم تاکید روی خود آن رفتار باشد شخصیت آن فرد مورد خطاب قرار نگیرد

مورد بعد این است که باید تشویق و تنبیه بلافاصله پس از انجام عمل باشد فاصله افتاده اند تاخیر افتاده اند و گذر زمان بین انجام آن کار وانجام آن تشویق یا تنبیه باعث می شود اثربخشی آن تشویق و تنبیه حداقلی بشود

نکته بعدی یکی از بایدها و نبایدها این است که تنبیه جسمی و بدنی نباشد و تشویق هم توصیه می شود خیلی تاکید بر روی تشویق های مادی نباشد به این معنا نیست که تشویق های مادی تاثیرگذار نیست اما عادت دادن کودک به تشویق های مادی حالا می تواند پول باشد یا خرید تجهیزات به دلیل آنکه نیاز مالی و مادی انسان هیچ وقت سیری پذیر نیست

-بی احترامی به استقلال کودک بی احترامی به شخصیت کودک نباید در آن تشویق و تنبیه صورت بگیرد

 

 

چقدر این خبر مفید بود؟ راضی هستید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. تعداد امتیاز: ۰

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت