مراحل جدید شکایت دیوان عدالت اداری

مراحل جدید شکایت دیوان عدالت اداری

ورود-دیوان-محاسبات-به-رتبهبندی-معلما
اگر در خصوص یک امر اداری خواستید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید اول باید به اداره مربوطه مراجعه کنید مطابق تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری مقرر گردیده است؛ در مواردی که اشخاص ذینفع تقاضای انجام امر اداری یا خودداری از انجام آن را از دستگاههای اجرایی دارند، ابتدا باید تقاضای خود را به […]

اگر در خصوص یک امر اداری خواستید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید اول باید به اداره مربوطه مراجعه کنید

مطابق تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری مقرر گردیده است؛ در مواردی که اشخاص ذینفع تقاضای انجام امر اداری یا خودداری از انجام آن را از دستگاههای اجرایی دارند، ابتدا باید تقاضای خود را به دستگاه مربوط ارائه دهند و آن دستگاه مکلف است ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ قطعی را (نفیا یا اثباتا) به ذینفع ابلاغ نماید. عدم پاسخگویی و استنکاف از ثبت درخواست و ارائه رسید به اشخاص متقاضی، تخلف اداری محسوب می گردد.
🔻مطابق تبصره مذکور در مواردی که شکات تقاضای انجام امر اداری یا خوداری از انجام امری دارند، قبل از مراجعه به دیوان عدالت اداری مکلف به مراجعه ابتدایی به دستگاه های اجرایی بوده و این مراجع نیز موظف به استماع درخواست ذینفع و ارائه رسید و پاسخ کتبی در مهلت زمانی سه ماهه می‌باشند.

🔸نکته ۱️⃣ مطابق تبصره مذکور شخص ذینفع می بایست ظرف سه ماه از تاریخ ثبت درخواست خود در دستگاه اجرایی صبر نماید تا دستگاه مذکور نسبت به درخواست او پاسخ دهد. در صورتی که شخص نسبت به پاسخ دستگاه اجرایی معترض باشد، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ آن پاسخ مهلت دارد که اعتراض خود را در دیوان عدالت اداری مطرح نماید. (مهلت اعتراض برای اشخاص مقیم داخل کشور از تاریخ ابلاغ آن تصمیم به مدت شش ماه و برای اشخاص مقیم خارج از کشور یکسال می باشد).

✴️ استثناء اول: در مواردی که در برخی از قوانین قانونگذار با توجه به موضوع مهلت دیگری غیر از مهلت سه ماهه پیش‌بینی کرده باشد، در این گونه موارد باید مهلت های قانونی خاص رعایت شود نه آن مهلت سه ماهه، مانند قانون تسهیل صدور مجوزها
✴️ استثناء دوم: ناظر به مواردی است که موضوع داری فوریت زمانی باشد.

نکته ۲️⃣ مدارک مورد نیاز جهت ثبت دادخواست شکات در دفتر خدمات الکترونیک قضایی:
🔻اگر دستگاه اجرایی به شخص ذینفع پاسخ داد و شخص نسبت به آن پاسخ معترض باشد و به دفتر خدمات مراجعه نماید دفاتر خدمات می بایست پاسخ دستگاه اجرایی را ضمیمه دادخواست شخص نمایند و به دیوان عدالت اداری ارسال نمایند.
🔻در صورت عدم پاسخگویی دستگاه اجرایی به شخص ذینفع در مهلت زمانی سه ماهه، دفاتر خدمات می به بایست؛ برگه رسید ثبت درخواست شخص ذینفع در دستگاه اجرایی مربوطه را ضمیمه دادخواست او نمایند و به دیوان عدالت اداری ارسال نمایند.
♦️ شایان ذکر می باشد تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری در پرتو اصولی همچون اصل پاسخگویی و الزام به ارائه دلایل به منظور حل و فصل اختلافات در مرحله پیش قضایی و تبعا کاهش ورودی دعاوی به دیوان عدالت اداری از تاریخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۳ اجرایی گردیده است.

چقدر این خبر مفید بود؟ راضی هستید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد امتیاز: ۲

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت