ارسال بخشنامه تکلیفی به مدارس فقط از طریق وزیر ومدیر کل آموزش وپرورش امکان می باشد

ارسال بخشنامه تکلیفی به مدارس فقط از طریق وزیر ومدیر کل آموزش وپرورش امکان می باشد

ارسال بخشنامه تکلیفی به مدارس فقط از طریق وزیر ومدیر کل آموزش وپرورش امکان می باشد

بطحایی در پنجمین همایش ملی روان‌شناسی مدرسه: ارسال بخشنامه تکلیفی به مدارس فقط از طریق وزیر و مدیرکل امکان‌پذیر شد

وزیر آموزش و پرورش گفت: بخشنامه‌ای را ابلاغ کردیم که فقط وزیر و مدیرکل آموزش و پرورش می‌توانند به مدارس بخشنامه تکلیفی ابلاغ کنند.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، پنجمین همایش ملی روان‌شناسی مدرسه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: نشاط در یادگیری رو به کاهش است؛ بچه‌ها به نوعی از مدرسه می‌ترسند و استرس و اضطراب دارند و عواملی ایجاد شده است که دانش‌آموزان در مدرسه احساس نشاط و شادی نمی‌کنند.

وی ادامه داد:  بچه‌ها به سختی به مدرسه می‌آیند و با شادی از مدرسه خارج می‌شوند و این نشان دهنده ضعف ماست که بچه‌ها در مدرسه احساس نشاط نمی‌کنند و این همان نگرانی است که از روز اول فعالیتم به عنوان وزیر، به دنبال حل آن بوده‌ام.

بطحایی با بیان اینکه رقابت‌های فردی جای فعالیت گروهی را گرفته است، گفت: کسانی که مهارت زندگی را یاد می‌گیرند و صبوری می‌کنند، تشویق نمی‌شوند بلکه مدال را گردن کسی می‌اندازیم که فرمول‌های بیشتری بلد باشد و این اقدام اشتباه است.

وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش اگر بخواهد به موفقیت دست پیدا کند باید جرأت و جسارت این کار را داشته باشد، افزود: مقاومت در برابر تغییر زیاد است و این از عهده یک وزیر و دو وزیر بر نمی‌آید.

وزیر آموزش و پرورش به خوشحالی دانش‌آموزان از تعطیلات نابهنگام مدارس اشاره کرد و ادامه داد: وقتی دانش‌آموزان می‌شنوند که مدرسه به دلیل آلودگی هوا، تعطیل است، خوشحال می‌شوند و جیغ و هورا می‌کشند؛ در حالی که باید همه ناراحت شوند و این چیزی است که باید اصلاح شود یعنی مدرسه آنقدر بانشاط باشد که دانش‌آموز از تعطیلی آن خوشحال نشود.

وی با اشاره به طرح «بازی و یادگیری» گفت: این طرح به معنای آموزش در حین بازی است که در گام اول در یک‌هزار مدرسه ابتدایی برای پایه‌های اول تا سوم دبستان انجام می‌شود و امیدواریم که گسترش یابد و مدارس شادابی داشته باشیم.

بطحایی به برنامه ویژه مدارس اشاره کرد و افزود: این طرح در پایه‌های چهارم تا ششم ابتدایی و متوسطه اول اجرا شده است و در این طرح، ۲ ساعت از زمان آموزش در اختیار مدارس قرار گرفته است که با خلاقیت خود به آموزش می‌پردازند.

وی با اشاره به حذف آزمون‌های زائد و کتاب‌های کمک درسی از مدارس ابتدایی گفت: این طرح را نیز در سال‌جاری  شروع کردیم و معتقدیم که نباید در دوره ابتدایی تست‌های مکرر داشته باشیم و خوشبختانه این موضوع در دوره ابتدایی متوقف شده است و برای دوره متوسطه اول و دوم در حال کار هستیم.

وزیر آموزش و پرورش به اقداماتی که آموزش و پرورش برای ایجاد نشاط و شادابی در مدارس و تمرکز زدایی انجام داده است، اشاره کرد و ادامه داد: نظام انتخاب و انتصاب مدیران در سال جاری برای ۳۲۰۰ مدرسه که مدیر نیاز داشت، اجرا شد و در سال بعد نیز اجرایی می‌شود همچنین سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای مدیران را در حال اجرا داریم و معتقدیم اگر مدیر توانمند باشد، عصا را از زیر بغل مدرسه خارج می‌کند و مدیریت مدرسه به خوبی و باخلاقیت انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته بررسی کردیم که در برخی مناطق در طول یک‌سال، هزار بخشنامه به مدارس ارسال شده است یعنی به مدرسه گفتیم تو کور و کر هستی و من به تو می‌گویم که چه کاری انجام دهید، در حالی که اینگونه نباید باشد و در این راستا مدیران مدارس دوره آموزشی را گذرانده و گواهینامه صلاحیت و شایستگی را دریافت می‌کنند.

بطحایی با بیان اینکه نظام سنجش و کیفیت در سال جدید استقرار می‌یابد و با مدارس با موقعیت قبلی خودش ارزیابی می‌شوند، گفت: مورد آخر، تفویض اختیار است که به مدیران مدارس باید داده شود و در این راستا نیز دیروز بخشنامه آن را صادر کردم که فقط وزیر و مدیرکل آموزش و پرورش می‌تواند بخشنامه تکلیفی دهد و بقیه بخشنامه‌ها جنبه تکلیفی ندارد.

۰/۵ (۰ نظر)
آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت