افرادی-با-کمتر-از-ده-سال-سابقه-کار-هم-با
افرادی با کمتر از ده سال سابقه کار هم بازنشسته میشوند | سن بازنشستگی تغییر کرد
با کمتر از ۱۰ سال بازنشسته شدن
معاون اسبق بیمهای سازمان تامین اجتماعی درخصوص شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمهپردازی، توضیحاتی ارائه کرد.
سن بازنشستگی در ایران یکی از موضوعات مهم مرتبط با حقوق کارکنان و بازنشستگان است. در قانون جدید سن بازنشستگی در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۹ (۲۰۲۱/۰۹/۱۰) توسط قانون جدید تعیین شده است.قبل از تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۱۹، سن بازنشستگی بر اساس جنسیت کارکنان متفاوت بود. مردان در سن ۵۵ سالگی و زنان در سن ۵۳ سالگی میتوانستند ادعا به حقوق بازنشستگی کنند. اما با تغییرات اعمال شده در قانون، سن بازنشستگی برای هر دو جنس یکسان شده است.اهمیت سن بازنشستگی در ایران به دلیل تأثیرات آن بر اقتصاد و جمعیت بزرگسالان بسیار مهم است.
معاون اسبق بیمهای سازمان تامین اجتماعی درخصوص شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمهپردازی، توضیحاتی ارائه کرد.
به نقل از ایسنا، محمدحسن زدا در این باره اظهار کرد: برای بازنشستگی بیمهشدگان با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمهپردازی شرط سنی وجود دارد؛ بهگونهای که مردان با ۶۰ سال سن و زنان با ۵۵ سال سن در صورت برخورداری از ۱۰ سال سابقه بیمهپردازی میتوانند با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.
وی درخصوص نحوه برخورداری از شرایط بازنشستگی با کمتر از ۱۰ سال سابقه توضیح داد: افراد برای بهرهمندی از شرایط سنی، اگر زیر ۱۰ سال سابقه بیمهپردازی داشته باشند میتوانند کسری سابقه خود را تا ۱۰ سال خریداری کنند.
معاون اسبق بیمهای سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: به طور مثال، اگر افراد ۶ سال سابقه بیمهپردازی دارند با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی باید چهار سال سابقه بیمهپردازیشان را خریداری کنند تا میزان سابقه آنها به ۱۰ سال برسد و با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.
زدا در پاسخ به این سوال که آیا این قانون برای صنوف مختلف، متفاوت است یا خیر؟ اینطور پاسخ داد: این موضوع هیچ ارتباطی به نوع صنوف ندارد و فقط نبایستی جزو بیمهشدگان دولتی باشند به عبارتی بیمهشدگان دولتی و قراردادی مشمول این طرح نیستند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور گفت: میزان سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و ۶۰ سال خانمها و همچنین سالهای کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانم برای افرادی است که تازه میخواهند وارد بازار کار شوند، اشخاصی که الان شاغل هستند با رضایت خودشان این سن و میزان سالهای کار برایشان در نظر گرفته میشود.
محسن زنگنه درباره احکام برنامه هفتم در خصوص صندوقهای بازنشستگی گفت: برای اصلاح صندوقهای بازنشستگی دولت ۳ مسیر را پیگیری کرده است، یکی اصلاحات مدیریتی بود که ما هم تایید کردیم که صندوقها به سمت واگذاری بنگاههای خودشان بروند و بیشتر سهامداری سودآور غیرمدیرتی کنند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه کشور ادامه داد: دوم گفتهایم باید طی آئیننامهای صلاحیت مدیرعامل و هیات مدیره صندوقها احراز شود یعنی از این به بعد یک شایستهسالاری را بر اساس قابلیتهای کارآمدی اقتصادی برای مدیران صندوقها فراهم کنیم که این موارد در اصلاحات مدیریتی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در اصلاحات سنجهای هم دولت یکسری بحثهایی را مانند افزایش سن بازنشستگی، تغییر شیوه تعیین حقوق بازنشستگان، کاهش ضریب مشاغل سخت و زیان آور، ۳ الی ۴ ماده آورده بود که ما اینها را حذف کردیم، یعنی احساس کردیم حقوق مکتسبه بازنشستگان و شاغلین مخدوش میشود برای همین آنها را حذف کردیم اما کلیات نظر دولت برای اصلاحات سنجهای را پذیرفتیم.
زنگنه در خصوص تعیین سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: سن بازنشستگی ۶۵ سال برای آقایان و برای خانمها ۶۰ سال شد. میزان سالهای کار ۳۵ سال برای آقایان و ۳۰ سال برای خانمها شد. منتها این برای کسانی است که تازه وارد نظام کاری و شغلی میشوند؛ کسانی که درحالحاضر شاغل هستند در صورت رضایت خودشان این امکان وجود دارد که این سن و میزان کار برایشان اعمال شود.
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی