[ad_1]
خبرگزاری فارس- گروه رسانه: «احسان حلمی» مدیر شبکه بینالمللی هدهد یادداشتی تحت عنوان «تاثیر رسانههای اجتماعی بر کودکان و نوجوانان» نوشته که بخش نخست آن را در ادامه میخوانید:
اخیرا رسانههای اجتماعی به سرعت در حال رشد میان کودکان و نوجوانان است که میتوانند به وسیله آن ارتباط برقرار کرده، نظرات خود را بیان کنند و مطالب مختلفی را به اشتراک بگذارند. این امر باعث ایجاد یک الگوی جدید فرهنگی شده است که تکنولوژی و کسب و کار را در بر میگیرد و البته در نحوه ارتباط افراد با یکدیگر تاثیر میگذارد.
به عنوان یک ابزار، رسانههای اجتماعی یک شمشیر دولبه هستند: در حالی که مزایای بسیاری دارند، میتوانند کودکان و نوجوانان را به شیوههای ناسالم تحت تاثیر قرار دهند.
تأثیرات مثبت رسانههای اجتماعی بر کودکان
در حالی که بیشتر در مورد تاثیرات منفی رسانههای اجتماعی برکودکان صحبت میشود، استدلالهای بسیار قوی و مثبتی در حمایت از رسانههای اجتماعی هم وجود دارد.
مزایای رسانه های اجتماعی برای کودکان عبارتند از:
۱. صرف زمان آنلاین در شبکه های اجتماعی برای نوجوانان مهم است، زیرا مهارت های فنی لازم را در راستای روشن سازی راه خود در آینده می آموزند. این امر به آنها اجازه می دهد شهروندان کارآمدی در عصر دیجیتال باشند تا بتوانند به طور کامل در جامعه وسیع¬تر مشارکت داشته باشند و مهارت های اجتماعی آن نسل را بیاموزند. آنها همچنین خواهند آموخت که خود را با یک شبکه از دوستان و آشنایان آنلاین سازگار کنند.
۲. رسانه های اجتماعی توسط کودکان و نوجوانان به روش های مثبتی مورد استفاده قرار می گیرد که قبلا به آن ها توجهی نشده است. این¬ها فقط یک رسانه برای اجتماعی شدن نیست، بلکه کودکان و نوجوانان از آن به عنوان راه جدیدی برای بیان خلاقانه، برقراری ارتباط و یادگیری که طیف مخاطبان گسترده¬ای دارد، یاد می کنند . دانش آموزان از آن¬ها برای ایجاد گروه های مطالعاتی استفاده می کنند تا بتوانند به آسانی و سریع ایده ها و مطالب آموزشی را به اشتراک بگذارند.
۳. شبکه های اجتماعی شیوه یادگیری بچه ها را نیز تغییر داده اند. این امر یک روش یادگیری مبتنی بر همکاری را ارائه می دهد که در آن دانش آموزان انگیزه می گیرند که از هم گروهی هایشان یاد بگیرند. آنها همیشه در حال تعامل و بازخورد دادن به یکدیگر هستند که این امر روند یادگیری آنها را بهبود می بخشد. آنها همچنین بیشتر مشتاق هستند که از یکدیگر یاد بگیرند، نه از بزرگ¬ترها. یادگیری اکنون می تواند از منابع جدیدتر باشد نه فقط از طرف والدین یا معلمان.
۴. رسانه های اجتماعی نه تنها ابزار ارتباطی هستند، بلکه به بخش مهمی از زندگی این نسل تبدیل شده است. این رسانه ها راهی را برای آنها فراهم می کند تا از آن طریق با دوستان خود در تیم های ورزشی و باشگاه های فعال کلاس ها در ارتباط باشند و نیز برایشان این امکان را فراهم می آورد که با افراد دارای علاقه های مشابه خودشان ارتباط برقرار کنند.
۵. مشاهده شده است که رسانه های اجتماعی باعث می شود مردم بیشتر دلسوز، محتاط و روابط گرا باشند. آن¬ها احساسات خود را با نظر دادن و یا علاقه نشان دادن به تصاویر، فیلم ها و یا به روز رسانی وضعیت دوستان خود نشان می¬دهند. آنها همچنین به افراد بیشتری نسبت به گذشته تولدشان را شادباش میگویند.
۶. کودکان با ارتباطات آنلاین، دوستی های دراز مدت خواهند داشت؛ حتی زمانی که دیگر یکدیگر را نمیبینند.
۷. دیده شده که نوجوانان همدلی مجازی مثبتی را نسبت به دوستان مضطربشان در رسانه های اجتماعی نشان میدهند. شبکه های اجتماعی در بین نوجوانان، به عاملی برای بهبود احوال آن ها و پیدا کردن راه حل برای مشکلاتشان شناخته شده است. همدلی مجازی نیز می تواند به دنیای واقعی تسری پیدا کند و به آنها آموزش دهد که چطور محبت بیشتری نسبت به دیگران نشان دهند.
۸. رسانه های اجتماعی زمینه ای را برای کودکان و نوجوانان فراهم می کند تا با دیگرانی که با آن-ها علائق مشابهی دارند، ارتباط برقرار کنند. این علائق می توانند هر چیزی مربوط به سرگرمی ها یا حرفه های مربوط به موسیقی، هنر، بازی ها و وبلاگ ها باشند.
۹. آنها همچنین از طریق گروه های شبکه های اجتماعی خود بر جامعه شان تاثیر می گذارند و تغییرات مثبتی را ایجاد می کنند. برخی از این نمونه ها کمپین جمع آوری پول، شرکت در رویدادها و بحث های ورزشی هستند.
۱۰. رسانههای اجتماعی به نوجوانان اجازه می دهد تا با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و آنها را با فرهنگها و ایدههایی که ممکن است در غیر این صورت با آن ها مواجه نشوند، آشنا کنند. این به آنها کمک میکند که دیدگاه وسیعتری از زندگی و مردم به طور کلی به دست آورند.
ادامه دارد…
انتهای پیام/
[ad_2]
Source link
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی