سابقه نام گذاری روز معلم در ایران

سابقه نام گذاری روز معلم در ایران

▫️در کشورمان روز ۱۲ اردیبهشت به یادبود شهادت مرتضی مطهری روز معلم نامیده می‌شود. ▫️سابقه نامگذاری روز معلم در ۱۲ اردیبهشت به قبل از انقلاب برمی‌گردد و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراضی معلمان به وضعیت بد اقتصادی معلمان در زمان […]

▫️در کشورمان روز ۱۲ اردیبهشت به یادبود شهادت مرتضی مطهری روز معلم نامیده می‌شود.

▫️سابقه نامگذاری روز معلم در ۱۲ اردیبهشت به قبل از انقلاب برمی‌گردد و مناسبت آن، کشته شدن یکی از معلمان به نام ابوالحسن خانعلی در روز ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۴۰ در تجمع اعتراضی معلمان به وضعیت بد اقتصادی معلمان در زمان نخست وزیری شریف امامی در میدان بهارستان بود.

▫️پس از انقلاب اسلامی و شهادت شهید مرتضی مطهری به دست گروهک فرقان در یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸، خبر شهادت این معلم شهید در ۱۲ اردیبهشت منتشر شد و به همین مناسبت ۱۲ اردیبهشت به نام روز معلم نامگذاری شد.

▫️در این تجمع رئیس کلانتری بهارستان، با اسلحه، به سمت معلمان شلیک کرد که ابوالحسن خانعلی، یکی از معلم‌های دبیرستان جامی به قتل رسید

▫️ خانعلی دبیر ۲۹ ساله فلسفه و عربی و دانشجوی دوره دکترای فلسفه دانشگاه تهران بود و در مراسم بزرگداشت او، تاریخ کشته شدنش (۱۲ اردیبهشت) به عنوان «روز معلم» نام‌گذاری گردید؛ اگرچه هرگز از سوی حکومت شاه به رسمیت شناخته نشد.

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت