متن اصلاحات لایحه نظام رتبهبندی معلمان آماده شده توسط کمیسیون آموزش 👇
ماده ۲
۳-۱- شایستگی عمومی: مجموعهای از صفات و ویژگیهای شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرشها، اعتقادات و رفتار مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزش و پرورش کشور است که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده میکند و پایبندی فرد را به ارزشهای اسلامی، قوانین و مقررات آشکار میسازد. این دسته از شایستگیها در طول خدمت مشمولین مورد بررسی و تأیید قرار میگیرد.
تذکر شورای نگهبان
در ماده (۲)، در بند (۱-۳) عبارت «ارزش های اسلامی» به عبارت «ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی» اصلاح گردد.
مصوبه کمیسیون
بهمنظور رفع تذکر شورای نگهبان، در بند (۱-۳) ماده (۲)، عبارت «ارزش های اسلامی» به عبارت «ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی» اصلاح می شود.
۳-۲- شایستگی تخصصی: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با تسلط بر فرآیند و برآیند دانش تخصصی (موضوع تدریس)، دانش تربیتی و سایر حوزههای دانشی مرتبط با یاددهی – یادگیری، دستاوردها، خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط و توانایی تفکر علمی و انجام پژوهش در آن حیطه که فرد برای انجام مؤثر وظایف شغلی خود باید از آنها برخوردار باشد.
۳-۳- شایستگی حرفهای: مجموعهای از توانمندیهای مرتبط با بهکارگیری تلفیقی دانش، نگرش و مهارتهای تخصصی و تربیتی در موقعیت آموزشی و تربیتی مبتنی بر نظام آموزشی معیار در جمهوری اسلامی ایران
ایراد شورای نگهبان
ماده (۴)، ۱-۲- از جهت اولویت بندی میان شاخص های مذکور در اعمال نظام رتبه بندی، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
مصوبه کمیسیون
بهمنظور رفع ایراد شماره (۱-۲) شورای نگهبان در ماده (۴)، در بند (۲-۳) ماده (۲) عبارت «،آخرین مدرک تحصیلی» بعد از عبارت «خلاقیت و نوآوریهای علمی مرتبط» اضافه می شود و در بند (۳-۳) همین ماده، عبارت «و عملکرد رقابتی معلمان» بعد از عبارت «مهارتهای تخصصی و تربیتی» اضافه می شود.
تبصره
تبصره- اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی و شاغل در آموزش و پرورش بر اساس معیارهای ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ ارزیابی میشوند.
ایراد شورای نگهبان
۱- در تبصره ماده (۲) منظور از معیارهای ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری ابهام دارد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
مصوبه کمیسیون
بهمنظور رفع ایراد شماره (۱) شورای نگهبان، متن زیر جایگزین تبصره ماده (۲) می شود:
تبصره- ارزیابی بند (۱-۳) این ماده در مورد اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی، بر اساس معیار مندرج در بند «ح» ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ خواهد بود.
ماده ۳
ماده ۳- معلمان براساس شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای و عملکرد رقابتی خود در رتبههای پنجگانه به ترتیب: آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار میگیرند.
ایراد شورای نگهبان
ماده (۴)، ۱-۲- از جهت اولویت بندی میان شاخص های مذکور در اعمال نظام رتبه بندی، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
مصوبه کمیسیون
بهمنظور رفع ایراد شماره (۱-۲) شورای نگهبان در ماده (۴)، در ماده (۳) کلمه «تجربه» جایگزین عبارت «عملکرد رقابتی» می شود.
ماده ۴
ماده ۴- فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دورههای ضمن خدمت، شایستگیهای عمومی، تخصصی و حرفهای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی و پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سنوات تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبهبندی معلمان در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آییننامه اجرائی این قانون، حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام میشود.
ایرادات شورای نگهبان
ماده (۴)، ۱-۲- از جهت اولویت بندی میان شاخص های مذکور در اعمال نظام رتبه بندی، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهار نظر خواهد شد.
۲-۲- از این جهت که سنوات تحصیل در مراکز تربیت معلم نیز مبنای امتیاز در فرآیند رتبه بندی خواهد بود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
مصوبه کمیسیون
بهمنظور رفع ایرادات شماره (۱-۲) و (۲-۲) شورای نگهبان، ماده (۴) به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده ۴- فرآیند رتبهبندی برای کلیه معلمان ، در یکی از رتبههای ماده (۳) این قانون و مطابق آییننامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، بر مبنای امتیازات ناشی از معیارهای ذیل با رعایت ترتیب اولویت، انجام میشود.
۱- شایستگی عمومی
۲- شایستگی تخصصی
۳- شایستگی حرفهای
۴- تجربه
تبصره
تبصره- افرادی که در پستهای اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند و کماکان معلم هستند، نیز مشمول این قانون میشوند.
پس چرا درصدهارو ننوشتید که فقط شامل سه بند از حکم شده
و اینکه ۸۰ درصد هیئت علمی کاملا حذف شده؟؟!!