معلمان پذیرش کننده دانش آموزان استثنایی سختی کار

معلمان پذیرش کننده دانش آموزان استثنایی سختی کار

 

نامدار عبدالهیان رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در بجنورد، گفت: در سطح کشور مدارس پشتیبان برای این گروه از مدارس که طرح تلفیقی را پذیرش کرده اند طراحی شده تا معلمان آموزش دیده شرایط جسمی روحی و آموزشی این دانش آموزان را بشناسند و برای ارتباط دو سویه با دانش آموزان عادی به آنان کمک کنند.

وی افزود: طبق استانداردهای جهانی باید بخشی از دانش آموزان با نیازهای ویژه با بهره هوشی بالاتر از ۵۰ در مدارس عادی به تحصیل مشغول شوند.

وی گفت: هر سال، هزار دانش آموز مدارس استثنایی با شرایط لازم شناسایی و وارد مدارس عادی می شوند که طبق برنامه توسعه پنجم باید ۳۵ هزار نفر جذب این مدارس عادی شوند.

عبدالهیان افزود: این مدارس نیز باید شرایط پذیرش دانش آموزان با نیازهای ویژه را داشته باشند.

وی اظهار کرد: دانش آموزان کم توان ذهنی جزو این طرح قرار نمی گیرند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین به طرح سنجش بدو ورود دبستان اشاره کرد و گفت: در این طرح هفت هزار نیرو با استقرار در هزار و ۶۶۶ پایگاه ثابت و سیار در ۹۰۰ منطقه و ۲۰ هزار روستا دانش آموزان بدو ورود دبستان را سنجش می کند.

وی افزود: پیش بینی شده است که در سال تحصیلی جدید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دانش آموز در این طرح شرکت کنند.

عبدالهیان در خصوص معلولیت جدید به نام ˈاوتیسم ˈ نیز گفت: این نوع معلولیت در سه سال اخیر شناسایی شده و کودکان اوتیسم جذب مدارس استثنایی می شوند.

وی افزود: اکنون در کشور هزار و ۶۳۸ دانش آموز اوتیسم در مدارس با نیازهای ویژه مشغول تحصیل هستند.

وی گفت: طبق برآورد چهار هزار دانش آموز اوتیسم آموزش پذیر در کشور وجود دارد که به علت مشکلات فقر فرهنگی و مالی خانواده ها از تحصیل بازمانده اند.

وی به راه اندازی مراکز اختلالات یادگیری نیز اشاره کرد و افزود: اکنون ۳۵۰ مرکز دولتی و ۵۰ مرکز خصوصی در سطح کشور وجود دارد و طبق برنامه، راه اندازی ۱۰۰ مرکز نیز در چند سال آینده در دستور کار قرار دارد.

عبدالهیان گفت: برخی از دانش آموزان در حیطه خاصی دچار مشکل هستند که می توان با آموزش آن مشکل را برطرف کرد و زیرپوشش مراکز اختلالات یادگیری قرار گیرند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین از شناسایی شش دهم درصد دانش آموزان بدو ورود به مدرسه با نیازهای ویژه خبر داد و افزود: با توجه به بالا رفتن استاندارد و آزمایش های دقیق با پیشرفت علم می طلبد شمار زیادی از دانش آموزان شناسایی و در پایان برنامه پنجم توسعه به یک درصد افزایش یابد.

وی همچنین به خودکفایی دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز اشاره کرد و گفت: در این خصوص ۳۰۰ مرکز متوسط حرفه ای ویژه دانش آموزان استثنایی کم توان ذهنی وجود دارد که هر دانش آموز باید در پایان یک مهارت را فرا گیرد.

وی افزود: اکنون کارگاه های این مدارس را تجهیز می کنیم تا بتوان تولیدات این دانش آموزان به فروش برسانیم.

به گفته وی اکنون ۱۱۵ هزار دانش آموز استثنایی در کشور وجود دارد و از این تعداد ۷۵ هزار نفر در مدارس خاص استثنایی و بقیه به صورت ضمیمه در مدارس عادی تحصیل می کنند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثتایی کشور برای شرکت در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت مجتمع آموزشی از محل اعتبارات سفر رهبری و خیران مدرسه ساز و همچنین بررسی مسائل و مشکلات مدارس استثنایی خراسان شمالی به این استان سفر کرده است.

 

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

پشتیبانی سایت