هشدار ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۵؛ اولویت با صنایع است یا رفاه خانگی؟
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی از کاهش ناترازی برق به ۱۲ هزار مگاوات خبر داد، اما تأکید کرد برای جلوگیری از فلج شدن صنعت، احتمالاً فشار اصلی مدیریت مصرف بر دوش بخش خانگی خواهد بود.
آرش نجفی در گفتگو با رسانهها اعلام کرد که علیرغم ورود ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید به مدار، ناترازی انرژی همچنان چالشی جدی برای تابستان ۱۴۰۵ است. وی خاطرنشان کرد که طبق دستور دولت، عدم خاموشی صنایع در اولویت قرار دارد.
طبق برآوردهای کارشناسی، در صورت پایداری شبکه صنعتی، بخش خانگی باید خود را برای
۲ ساعت قطعی برق
در روز آماده کند.
⏳ زمان احتمالی اجرا: از اواخر خرداد یا اوایل تیرماه به مدت ۳ ماه.
- میزان ناترازی: کاهش از ۲۰ هزار به ۱۲ هزار مگاوات.
- ظرفیت جدید: بهرهبرداری از ۵۰۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر.
- پیک مصرف: بازه زمانی ۱۱ صبح تا ۸ شب.
راهکار چیست؟ از ذخیرهسازها استفاده کنید
نجفی معتقد است که نصب پنلهای خورشیدی برای همه مقدور نیست، اما استفاده از سیستمهای Power Storage (ذخیرهساز انرژی) به جای ژنراتورهای پرصدا و آلاینده، میتواند راهگشا باشد. وی پیشنهاد داد که بانکها برای خرید این تجهیزات به مردم تسهیلات ارائه دهند تا خانوادهها بتوانند برق را در ساعات کممصرف (ارزان) ذخیره و در ساعات اوج مصرف استفاده کنند.
پیشنهاد کارشناسی: نوسازی نیروگاههای فرسوده و خروج واحدهای کمبازده از مدار، در کنار کاهش بوروکراسی برای سرمایهگذاران بخش خصوصی، تنها راه حل پایدار برای پایان دادن به ناترازیهای سالانه است.
نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید
تبلیغات متنی