چه کسی از نیروهای خودی فاجعه تحریم ماشه را برای ایران امضاء کرد بخوانید
وام ۲۰۰ میلیونی فوری (بدون ضامن)
تا 10 تیرماه | احراز هویت با کد ملی الزامی
ثبت‌نام 🚀
🛡 نماد اعتماد 🔒 درگاه امن

چه کسی از نیروهای خودی فاجعه تحریم ماشه را برای ایران امضاء کرد بخوانید

قرار است مکانیزم «ماشه» یا همان اسنپ‌بک دوباره فعال شود . در آن زمان برجام، هیأت آمریکایی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حقوقی ایالات متحده را به‌خدمت گرفته بود. این تیم حقوقی درست در طبقه پایین همان هتلی مستقر بود که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در آن اقامت داشتند و لحظه به لحظه متن برجام را موشکافی می‌کردند […]

قرار است مکانیزم «ماشه» یا همان اسنپ‌بک دوباره فعال شود . در آن زمان برجام، هیأت آمریکایی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حقوقی ایالات متحده را به‌خدمت گرفته بود. این تیم حقوقی درست در طبقه پایین همان هتلی مستقر بود که مذاکره‌کنندگان آمریکایی در آن اقامت داشتند و لحظه به لحظه متن برجام را موشکافی می‌کردند و تغییرات حقوقی لازم را اعمال می‌نمودند.

در مقابل، تیم ایرانی تنها به نیروهای وزارت خارجه و چند نفر از اطرافیان متکی بود و از ظرفیت هیچ مؤسسه حقوقی حرفه‌ای، چه داخلی و چه خارجی، بهره نگرفت. همین بی‌توجهی باعث شد ما سندی را امضا کنیم که امروز اجرای مکانیزم ماشه، تقریباً بدون مانع حقوقی، علیه ایران امکان‌پذیر شده است.

برای نمونه، در قراردادهای بین‌المللی ابزاری وجود دارد به نام «اقدام جمعی» (Collective Action) که به‌وسیله آن می‌توان شرط کرد برای فعال شدن برخی بندها، تأیید چند کشور یا حتی اکثریت لازم باشد. اگر چنین بندی در برجام گنجانده می‌شد، آمریکا نمی‌توانست به‌تنهایی ماشه را بکشد.

حاصل این بی‌توجهی‌ها، امروز خودش را نشان داده است؛ ما مجبوریم هزینه غفلت‌های یک دهه قبل را بپردازیم، بدون آن‌که هیچ‌کدام از مسئولان، مسئولیتی بر عهده بگیرند.

یک تیم حقوقی مجرب ایرانی حتی برجام را ندیده است…
بزرگ ترین قرار داد قرن رو یه حقوق دادن چک نکرده است …

چقدر این خبر مفید بود؟ راضی هستید

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

آیا از مطلب بالا راضی هستید؟

نظرات + سوالات خودتان را ارسال کنید

تبلیغات متنی

  1. سلام.من ازمون فراگیر وزارت کشور قبول شدم جوابش قبل از اموزش و پرورش اومد بعد اموزش و پرورشم قبول شدم.مراحل اداری هردوتا رو دارم انجام میدم و گزینش باید تایید کنه.ایا مشکلی داره.و اینکه اگه اول اموزش و پرورش برام حکم زد میتونم استعفا بدم برم وزارت کشور

    به این نظر امتیاز بده
پشتیبانی سایت